Fusie AH en Delhaize kan leveranciers de kop kosten

De voorgenomen fusie tussen Ahold en Delhaize zou voor de leveranciers van beide supermarkten wel eens flink nadelig kunnen zijn. De Belgische supermarktdeskundige Jorg Snoeck spreekt in het AD van 9 juni 2015 zelfs de verwachting uit dat er boeren, tuinders en mkb-bedrijven gaan omvallen.

Bij de fusie, waarover momenteel nog druk onderhandeld wordt, is het beide partijen vooral te doen om kostenbesparingen bij de inkoop. Directeur Philip den Ouden van de brancheorganisatie van levensmiddelenbedrijven FNLI verwacht dat de prijzen verder onder druk zullen komen te staan. ‘De leveranciers die afvallen, vallen echt buiten de boot’, stelt hij in het AD. Paul Moers, ex-directielid van Ahold, beaamt dat hoe groter de volumes zijn die supermarkten afnemen, hoe meer korting ze kunnen bedingen bij hun leveranciers. Daarbij gaat het volgens Moers om ‘honderden miljoenen’.

Ook Willem Treep, ex-verkoopmanager bij Unilever en oprichter van groente- en fruitdistributeur Willem&Drees, vreest dat de inkopers van het nieuwe fusiebedrijf direct nieuwe prijsonderhandelingen zullen starten. Toch hoeven die niet voor elke leverancier nadelig uit te pakken, meent Den Ouden. ‘Bedrijven die nu alleen AH als klant hebben, krijgen er via Delhaize ook de Belgische markt bij.’ Treep verwacht echter dat het vooral de grote bedrijven zijn die daarvan profiteren. ‘Mkb’ers hebben niet de infrastructuur om ook ineens honderden Delhaize-winkels te beleveren.’

Uitknijpen

Supermarktdeskundige Snoeck vreest vooral voor de producenten van huismerkartikelen. Dit omdat een supermarktketen een merk als Coca-Cola niet zomaar uit de schappen kan weren, maar wél eenvoudig kan overstappen op een andere huismerkproducent. ‘Niet voor niets hebben supers het aandeel huismerkartikelen in hun schappen afgelopen jaren fors vergroot. De kans dat huismerkproducenten en kleinere leveranciers na een fusie verder worden uitgeknepen, acht ik zeer reëel. Vooral in het verssegment. Een deel van de mkb-bedrijven, boeren en tuinders zal dan omvallen’, aldus Snoeck.

Een andere partij die de fusie tussen Ahold en Delhaize met argusogen volgt, is land- en tuinbouworganisatie LTO. Zij vreest dat de fusie ook nadelig zal uitpakken voor de boeren en tuinders. LTO-voorzitter Albert Jan Maat wijst erop dat zij de bron zijn van het voedsel dat in de supermarkten ligt. ‘AH kan leveranciers tot kortingen dwingen, maar wij hebben geen schakel vóór ons aan wie we die kunnen doorberekenen.’