Fujifilm nam op tijd afscheid van fotorolletje

Terwijl fotofabrikant Kodak zo goed als failliet is, doet rivaal Fuji het goed. Het Angelsaksichsche bedrijfsmodel legt het af tegen het Japanse en daarnaast durfde Fujifilm eerder afscheid te nemen van het klassieke fotorolletje. Dat meldt het NRC Handelsblad van 27 februari 2012.

Fujifilm is de recessie bijna weer te boven. Het bedrijf rapporteerde in 2011 een omzet van 26 miljard dollar, bijna even veel als de recordomzet in 2007. Het contrast met concurrent Kodak is groot. Het bedrijf dat ooit alleenheerser was op de markt voor film- en fotorolletjes is bijna ter ziele.

Angelsaksisch
Volgens Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management aan de Erasmus Universiteit, werd het Angelsaksische bedrijfsmodel Kodak fataal. ‘Dat model ziet de aandelenkoers als voornaamste graadmeter van succes voor een bedrijf’, zegt Volberda. ‘Investeringen in nieuwe producten worden uitgesteld, omdat de kortetermijnwinst moet worden gemaximaliseerd. Op die manier ging de markt voor digitale fotografie aan de neus van Kodak voorbij’, aldus Volberda.

Fotorolletje
Peter Struik, directeur van de Tilburgse productietak van Fujifilm, zegt dat het voor Fujifilm ook lastig was om fotorolletjes los te laten. ‘Niemand wil de kip met de gouden eieren slachten. Uiteindelijk hebben we medio jaren negentig belsoten om nog zoveel mogelijk geld uit foto en film te persen en de opbrengsten te steken in onderzoek naar nieuwe producten.’

Volberda noemt die strategie exemplarisch voor het Japanse bedrijfsmodel en een belangrijke factor voor het huidige succes van Fujifilm. ‘Bij Japanse bedrijven ligt de focus veel meer op de lange termijn.’ Medewerkers van Japanse bedrijven worden na promotie vaak in een andere divisie geplaatst, waardoor leidinggevenden volgens Volberda een goed idee hebben van de verschillende producten die het bedrijf kan produceren. ‘Ze zullen zich niet snel blind staren op fotorolletjes.’

Cosmetica
Fujifilm investeerde in producten die op het eerste gezicht niets met foto of film te maken lijken te hebben: namelijk cosmetica en medicijnen. ‘De achterliggende expertise is echter hetzelfde’, zegt Struik van Fujifilm Tilburg. ‘Wij hebben door onze activiteiten op het gebied van foto en film veel kennis opgebouwd van molecuultechnologie en coatings. Die expertise kunnen we nu op cosmetica, medicijnen en offsetplaten toepassen.’