Franse webwinkel Sarenza aast op Nederlandse markt

Sarenza wil de groei buiten de thuismarkt Frankrijk versnellen. Het bedrijf, naar eigen zeggen de grootste webwinkel voor schoenen in Europa,  kan hiervoor 74 miljoen euro groeikapitaal aanwenden. Dat geld is onder meer bedoeld voor het vergroten van de naamsbekendheid in Nederland, meldt het FD van 24 juli 2014.

Sarenza, een concurrent van Zalando, Amazon en het eveneens Franse Spartoo, haalt 70 procent van de huidige omzet uit Frankrijk en de rest uit een 25-tal andere Europese landen. Binnenkort zal de Franse schoenenwinkel een reclamecampagne starten in onder meer ons land. ‘Nederland is een droomland voor e-commerce’, vindt Sarenza-ceo Stéphane Treppoz. ‘Iedereen vindt het hier geweldig om online te winkelen. Twee keer zoveel klanten als in Frankrijk kopen hier schoenen en tassen op internet.’

De Franse webwinkel boekte in 2013 een omzet van 150 miljoen euro, een groei van 15 procent vergeleken met het jaar ervoor. Daarmee groeit het minder snel dan concurrent Zalando. Bij Zalando liepen de verliezen vorig jaar echter nog op tot 120 miljoen euro, terwijl Sarenza al enkele jaren winstgevend is. De ambitie is volgens Treppoz om binnen vijf tot zeven jaar naar een omzet van 500 miljoen euro te gaan.

Het retourneren van producten, een grote kostenpost voor webwinkels, weet Sarenza binnen de perken te houden. Bij Zalando komt de helft terug, bij Sarenza is dat – afhankelijk van het land – 5 tot 30 procent. ‘We hebben twee mensen in dienst die niets anders doen dan schoenen passen en dan adviseren of mensen beter een maatje groter kunnen nemen’, verklaart Treppoz het succes op dit vlak.

Het groeikapitaal, afkomstig van vier nieuwe investeerders, zal behalve voor marketing ook worden gebruikt voor nieuwe medewerkers bij het distributiecentrum in Frankrijk. Hier liggen de 50.000 producten waaruit klanten hun keus kunnen maken. Daarnaast wordt geïnvesteerd in service. Zo is recent de 24-uursbezorgdienst gratis gemaakt, aldus het FD.

Wolkyshop

Ook andere schoenenretailers gaan de concurrentie aan met Zalando. Wolkyshop, een zelfstandige retailer met negen winkels, heeft al sinds 1998 een webshop. De retailer beschikt niet over een centraal distributiecentrum, maar levert bestellingen die via de webshop binnenkomen vanuit de winkelvoorraad. Meer hierover in de reportage over Wolkyshop in het SCM 5 van september 2014.