Focus op gedrag in IBP-overleg bij Mondelēz

‘Het is belangrijk om op te merken hoe andere mensen zich gedragen in een bijeenkomst’, dat stelt Alex Elberg, Business Operations Director bij Mondelēz International. Tijdens SCL Europe in Berlijn van 25-27 juni 2013 gaf hij een verfrissende presentatie over de manier waarop 1500 betrokkenen het succes bepalen van besluitvorming binnen het bedrijf.

Mondelēz International, bekend van onder meer de merken Toblerone, Cadbury, Milka, Côte D’or en Lu, wordt bij de wereldwijde uitrol van Integrated Business Planning (IBP) ondersteund door Oliver Wight. ‘IBPgaat over mensen. De consultants van Oliver Wight spreken ook over mensen en gedrag. Het bepaalt voor tachtig procent de succesfactor’, zegt Elberg. Hij legt uit dat gedrag meestal wordt geassocieerd met mensen die andere mensen iets opleggen, die vervolgens gestraft worden als ze ze zich niet gedragen. Maar het draait bij IBP om de holistische gedachte, om groepsdynamieken; nieuwsgierigheid naar elkaars business en gedeelde verantwoordelijkheden.

Straffen

Elberg observeert mensen tijdens een overleg: of ze goed voorbereid zijn en hoe ze zich gedragen. ‘Het zeggen zoals het is, blijkt het moeilijkst. Echter, als je mensen ervoor straft voor hun eerlijkheid, dan vertellen ze niet langer hoe het er daadwerkelijk voor staat. Dus wees open en eerlijk, realistisch en geef feedback. Luister actie en laat zien dat je begrijpt wat een ander zegt. Laat blijken als je niet blij bent met een beslissing en zeg het in de meeting. ’

Sindsdien is de kwaliteit van beslissen bij Mondelēz International toegenomen. Elberg: ‘We nemen drie tot vier sleutelbeslissingen per meeting en we verlaten de kamer niet verlaten totdat we dat hebben gedaan.’ De producent heeft een app ontwikkeld waar per meeting het doel van de organisator in staan, wie aanwezig zijn en een gedetailleerde beschrijving van de scope.