FMCG-producenten werken met Jumbo aan duurzame groei

Supermarktketen Jumbo gaat geconsolideerd bestellen bij zijn toeleveranciers HJ Heinz, FrieslandCampina, SCA Hygiëne Products, Hero Benelux en Refresco, zodat de vervoersstromen van de verschillende partijen kunnen worden gebundeld. Dit doet de retailer op initiatief van logistiek dienstverlener Nabuurs. ‘We zoeken continu naar manieren om meer waarde toe te voegen voor onze klanten en tegelijkertijd bij te dragen aan een duurzamere logistiek’, zegt Tjebbe Nabuurs, directeur operations bij Nabuurs, in een persbericht van 4 december 2013.

Door de consolidatie kan Jumbo elke dag een volle wagen bestellen. Bovendien kan door het stapelen van pallets ruim vijftig procent meer aan vracht worden meegenomen. ‘Deze manier van samenwerken is voor ons een echte gamechanger’, zegt Karel de Jong, directeur supply chain bij Jumbo. Doordat Jumbo gebundeld bestelt, kan Nabuurs het distributiecentrum in Woerden voortaan vijf in plaats van drie keer per week beleveren met gecombineerde vrachten van de deelnemende producenten van fast moving consumer goods.

Ook is er van 48-uurs levering opgeschaald naar 24-uurs levering. En dat terwijl er, dankzij de fors hogere beladingsgraad door onderlinge stapeling, minder kilometers worden gereden. Dit leidt tot lagere voorraden voor Jumbo, een hogere responsiviteit voor de deelnemende producenten en een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot.

Kortere doorlooptijd

Voor Refresco, een van de participerende producenten, is Jumbo een grote en sterk groeiende klant. Dat laat Harry Bloemen, director supply chain management bij Refresco, in een reactie weten. ‘De uitdaging is om door een slimme planning te proberen de lege kilometers te reduceren zodat we uiteindelijk met zijn allen tegen lagere kosten en met minder CO2-uitstoot de leveringen naar Jumbo kunnen uitvoeren.’ Cindy Hendriks, logistiek accountmanager bij FrieslandCampina onderschrijft dit: ‘Uiteindelijk willen we deel uitmaken van een transportnetwerk waarin een minimaal aantal lege kilometers en een maximale beladingsgraad worden gerealiseerd. Alleen zo’n netwerk is uiteindelijk echt duurzaam, zowel qua kostenstructuur als qua impact op het milieu. ’

Voor HJ Heinz is Jumbo in Nederland al een van de grotere klanten. Tom Tillemans, head of logistics excellence bij HJ Heinz, ziet wederzijdse voordelen van de ketenintegratie met Jumbo. ‘Nadat Nabuurs de transportplanning heeft gemaakt voor de andere verladers, vullen we de wagens op met onze producten. Dat zorgt voor een kortere doorlooptijd tussen orderontvangst en levering. De eerstvolgende stap hebben we ook al gezet: het afvullen van de wagens met een single Vendor Management Inventory’, aldus Tillemans.

Potentie

De pilotfase van de nieuwe werkwijze werd intensief begeleid door adviesbureau Pure Birds. ‘Onze rol in het project was het aanspreken en uitdagen van partijen op de uitgesproken ambitie, te komen tot verdere resultaten en het betrekken van meer partijen in de keten’, vertelt Bram van Schijndel, expert duurzame logistiek bij Pure Birds. ‘Hierdoor blijft de gezamenlijke visie en strategie voorop staan. Belangrijk voor het succes is dat Nabuurs het project als logistiek dienstverlener faciliteert en er niet zelf tussen zit. Zo blijven de verladers eigen baas en kunnen ze de relatie met hun klant verbeteren.’

De nieuwe werkwijze wordt momenteel geïntegreerd in het standaardproces van Jumbo. ‘En het smaakt naar meer’, vindt De Jong. ‘In januari starten we hiermee ook in ons DC in Beilen, waar we in potentie nog meer kilometers kunnen besparen.’ De Jong roept al zijn industriepartners en logistiek dienstverleners op om met Jumbo in gesprek te gaan om soortgelijke verbeteringen te initiëren. Nabuurs: ‘Door te starten vanuit een gedeelde ambitie met onze klanten en op het juiste niveau te schakelen met Jumbo, is het gelukt om dit traject tot een succes te maken.’

Resultaten over de periode 16 september – 16 november 2013

• 40 procent voorraadverlaging bij het Jumbo DC in Woerden
• 40 procent minder vrachten aan de deur bij Jumbo DC in Woerden
• 30 procent hogere beladingsgraad
• 35 procent minder gereden kilometers
• 35 procent minder CO2-uitstoot