‘Fiskars is een keten, maar tegelijkertijd ook een netwerk’

De juiste supply chain-strategie voor een productgroep blijft een belangrijke uitdaging. Dat bleek uit de presentatie van de producent van tuingereedschap Fiskars tijdens het grootste Scandinavische supply chain-congres Logy in Helsinki, begin februari.

Door Martijn Lofvers

Fiskars, het oudste bestaande bedrijf in Finland, heeft er tien jaar over gedaan om van een holding company te veranderen naar een wereldwijd platform voor tuingereedschap, keukenartikelen en serviezen. Het concern, met onder andere de merken Wedgwood, Iitala en Royal Copenhagen, heeft in die periode de omzet verdubbeld.

Om deze groei wereldwijd te bereiken, heeft Tiina Nieminen, VP Logistics & Supply Chain bij Fiskars (foto), een strak programma met drie principes geleid: ‘Focus betekende simplificeren en het verminderen van Stock Keeping Units (SKU’s) over dertig afzetlanden. Efficiëntie hebben we bereikt door geharmoniseerde processen, één manier van werken. En groei was mogelijk door schaalbaarheid.’ Tijdens de implementatie van dit programma gebruikte Nieminen simpele cartoons om de communicatie tussen de verschillende landen met hun eigen culturen te vergemakkelijken.

Voor het ontwikkelen van een competitief leveranciersnetwerk zijn dezelfde drie principes ook stroomopwaarts doorgetrokken. Over zelf produceren of uitbesteden heeft Fiskars een duidelijke visie. ‘De eigen productiefaciliteiten gebruiken we wanneer het kostenefficiënt is of strategisch gerechtvaardigd.’

Fiskars kent vier verschillende afzetkanalen: distributeurs zoals Amazon en retailketens als Kadewe, eigen merkwinkels, institutionele afnemers en de hospitalitybranche met hotels en luchtvaartmaatschappijen. Een digitaal platform verbindt deze verschillende kanalen met Fiskars. Nieminen: ‘We bewegen ons in een omnichannel-markt; het platform biedt vrijheid aan de lokale markten. We gaan ons nu focussen op individuele consumenten om elke dag bijzonder te maken.’