First mile en last mile doorslaggevend voor foutloze leveringen

first en last mile

De efficiëntie waarmee retailers het begin en einde van hun supply chain logistiek beheren, bepaalt of ze kunnen overleven. Dat meldt Zetes – gespecialiseerd in identificatie- en mobiele oplossingen – in een nieuw onderzoeksrapport over de meest kritieke fasen van logistieke ketens: de first mile en last mile. Het rapport maakt ook duidelijk dat marktleiders binnen 20 minuten na de orderontvangst hun artikelen picken. Bovendien slagen zij erin minimaal 98 procent van de producten in één keer correct af te leveren.

De retailsector maakt ingrijpende veranderingen door. Zetes constateert dat als retailers willen beantwoorden aan de vraag van de ongeduldige, digitaal vaardige consument, ze moeten kunnen vertrouwen op een efficiënte en onderling verbonden logistieke infrastructuur waarmee ze elke keer opnieuw een optimale klantervaring kunnen bieden – ook in piekperiodes, wanneer tot een derde deel van alle leveringen te laat of incompleet wordt afgeleverd, aldus Zetes in het rapport ‘Vereisten in de last mile voor foutloze uitvoering en duurzame leveringsprestaties’.

Om een hoogwaardige klantervaring te kunnen bieden, moeten volgens het rapport twee essentiële stadia van het logistieke proces foutloos worden uitgevoerd: de first mile – het proces voor picking, verpakking, validatie en transport, dat wordt getriggerd door een klantorder – en de last mile – de eindaflevering van het product aan de klant, thuis, op kantoor, bij een afleverpunt of slimme afhaalkluis, of in de winkel via click & collect. Volgens Zetes bepaalt de efficiëntie waarmee retailers en hun logistieke partners deze twee aspecten van de supply chain logistiek beheren, of ze kunnen overleven.

Stedelijke consolidatiecentra in opkomst

Stedelijke consolidatiecentra – locaties waar leveringen van meerdere leveranciers worden verzameld en gesorteerd zodat er minder transportbewegingen nodig zijn en de vrachtcapaciteit beter wordt benut – zijn in opkomst. Het gebruik van deze centra kan volgens Zetes een kostenbesparing van 25 procent per bezorgd pakket opleveren, waarbij de totale afgelegde afstand voor de bezorging met maximaal 45 procent kan worden verminderd. Bovendien dalen de onderhoudskosten van het wagenpark, neemt de uitstoot van CO2, stikstofoxide en fijnstof af en wordt de verkeersdrukte minder.

Volgens Zetes kan ook met nachtbezorging worden geëxperimenteerd om de verkeersdrukte overdag te vermijden, zodat grotere vrachtwagens ingezet kunnen worden en minder ritten nodig zijn. ‘Dit model vereist niet alleen dat de plaatselijke autoriteiten de beperkingen voor nachtelijk vervoer herzien, maar creëert ook een behoefte aan veilige afleverlocaties, zoals slimme afhaalkluisjes. Als nachtbezorging aanslaat, zal het percentage in één keer geslaagde leveringen stijgen en daalt de totale rijtijd doordat de wegen minder druk zijn’, aldus het rapport.

End-to-end visibiliteit

Veel retailers proberen al om online orders te leveren vanuit de winkel in plaats van het magazijn, zodat hun winkels ook dienst doen als logistiek centrum. End-to-end visibiliteit biedt hen volgens Zetes volop kansen om snelle, in één keer correcte levering en effectieve benutting van assets en resources werkelijkheid te maken, zodat de kosten onder controle blijven en alle stappen van het proces proactief worden beheerd. Slechts 13 procent van de retailers investeert echter in de benodigde technologie om de flexibiliteit en efficiëntie van de organisatie te verbeteren.

Het proces van afhandeling en levering van orders verdient volgens de onderzoekers een centrale plaats in het bedrijf, omdat het directe gevolgen heeft voor de merkperceptie, de aankoopbeslissingen en de loyaliteit van de klant. ‘Doordat de complexiteit toeneemt en meer partijen betrokken raken bij het creëren en vernietigen van waarde, moeten retailers zich niet alleen afvragen hoe ze de nieuwe technologieën en services van innovatieve logistieke partners kunnen omarmen, maar ook hoe ze dit op een betaalbare, efficiënte en duurzame manier kunnen doen’, aldus Zetes.

Realtime informatie

Ronduit zorgwekkend vinden de onderzoekers dat 62 procent van de retailers en hun logistieke partners geen toegang hebben tot realtime informatie. ‘Als een retailer niet beschikt over betrouwbare informatie en realtime inzicht in de prestaties van essentiële onderdelen, hoe kan hij zichzelf er dan van verzekeren dat de partners voldoende gemotiveerd zijn? Of dat de juiste bezorgmethoden worden gebruikt en de beloften worden nagekomen? De merkperceptie hangt af van de complete klantervaring, van het product en de prijs tot en met de beloofde én de waargemaakte levering’, aldus Zetes.