Finaledag Supply Chain Professional 2013 krijgt inspirerende winnaar

‘Groei begint waar je mensen verbindt’. Dat is het motto van Allison Thomas van PepsiCo, die op een boot in de Rotterdamse haven is uitgeroepen tot Supply Chain Professional 2013. Het motto van Thomas sluit naadloos aan bij de opdracht die juryvoorzitter Jack van der Veen aan alle opvarenden meegaf: meer denken in processen en in klantwaarde. Samen met de twee andere genomineerden Hugo van Daal van Danone en Willem Vesters van Office Depot waren Thomas en Van der Veen de grote inspirators tijdens een boeiende finaledag, georganiseerd door Supply Chain Magazine in samenwerking met BLMC.

Nadat de Spido-boot op woensdagochtend 12 juni van de kade was losgemaakt en uitgever/hoofdredacteur Martijn Lofvers van Supply Chain Magazine alle opvarende had verwelkomd, nam juryvoorzitter Jack van der Veen het woord. Hij verklaarde dat het vakgebied zich heeft ontwikkeld en steeds meer aanzien krijgt, maar dat de resultaten vooralsnog tegenvallen. ‘Supply chain management is de kindertijd ontgroeid en zit nu in de puberteit. Daarbij hoort een rebelse houding en nadenken over nieuwe structuren’, aldus de hoogleraar supply chain management van Nyenrode Business Universiteit.

Van der Veen noemde de komende jaren belangrijk. ‘Ik geloof sterk in de coördinerende rol van supply chain management op het gebied van interne en externe samenwerking, maar daarvan komt nog weinig terecht. Over vijf jaar zijn we volwassen. Dan zullen we weten of supply chain management de belofte heeft kunnen waarmaken. Als we zijn ingekapseld in een functioneel vakgebied, is supply chain management ten dode opgeschreven.’

‘Geef mensen vertrouwen’

Terwijl de boot tijdens de tocht door de Rotterdamse haven voor een passend decor zorgde, kregen de drie kandidaten kort de tijd om zichzelf aan de opvarenden te presenteren. Daarna konden de juryleden en de supply chain professionals in vier ronden van 25 minuten, slechts onderbroken door een lunch en een bedrijfsbezoek aan Unilever, de kandidaten nader aan de tand voelen.

Allison Thomas noemde daarbij telkens weer haar motto: groei begint waar je mensen verbindt. ‘Breng mensen samen, geef ze vertrouwen en ruimte om te groeien. PepsiCo heeft mede daardoor de servicelevel in drie jaar tijd verbeterd van 60 tot 99 procent. Dat heeft ons dit jaar de Indistributie Trofee opgeleverd, terwijl we drie jaar geleden in de ranglijst bijna onderaan stonden.’

Thomas noemde met name de Maak de Smaak-campagne van Lays, onderdeel van PepsiCo. ‘Zo’n actie is een nachtmerrie voor supply chain. De uiteindelijk verkozen smaak is in de eerste week vier keer zoveel verkocht als gepland. We hebben dat alleen kunnen managen door veel te overleggen, zowel intern als extern. Twee keer per week hadden we contact met klanten over voorraadniveaus en vraagbepaling. Dat heeft de deuren geopend naar een gezamenlijk forecastproces.’

SCM als ‘game changer’

Hugo van Daal zoekt vanuit zijn bedrijf Danone Medical Nutricion eveneens het contact met klanten op, maar geeft aan dat ook interne samenwerking bij Danone hoog op de agenda staat. ‘Vorig jaar hebben we veertig finance en supply chain directors een supply chain game laten spelen. Dat heeft deze managers echt op één lijn gebracht’, aldus de director supply chain management die verantwoordelijk is voor een internationaal project om de liquiditeit binnen Danone te verbeteren. ‘Supply chain management kan echt een ‘gamechanger’ zijn, maar dan moet je wel iedereen meekrijgen’.

Ook Willem Vesters benadrukte het belang van de menselijke factor in supply chain management. ‘Ik heb bij een aantal kleine organisaties gewerkt  met een grote menselijke dynamiek. Goed communiceren is dan essentieel.’ De supply chain director Europe van Office Depot heeft het implementeren van sales & operations planning als belangrijkste uitdaging. ‘Wij zijn nu bezig om de verschillende disciplines binnen het bedrijf op één lijn te brengen. Dat is de rol die wij als supply chain op ons hebben genomen, waarbij de afdeling finance als geweten fungeert.’

Voordat Van der Veen aan het eind van de dag de verkiezingsuitslag bekend maakte, roemde de juryvoorzitter de kwaliteiten van Thomas, Van Daal en Vesters. ‘We moeten als supply chain professionals nog meer denken in processen en in klantwaarde, meer samenwerken met andere afdelingen in het bedrijf en met klanten en leveranciers. Deze drie kandidaten hebben vandaag voortreffelijk laten zien hoe dat moet.’

‘Laat zien wat SCM inhoudt’

Na vijf mannelijke winnaars kozen de vakjury en de ‘supply chain peers’ voor het eerst een vrouw als Supply Chain Professional van het jaar. Juryvoorzitter Jack van der Veen loofde na de uitreiking de enthousiaste manier waarop Allison Thomas over het vakgebied supply chain management vertelt. ‘Ze benadrukt telkens het belang van samenwerking. Wij geloven dat ze echt iemand is die mensen kan inspireren en verbinden en daardoor samenwerking kan creëren.’

Thomas zelf was overdonderd toen haar naam als winnaar werd genoemd. ‘Ik had twee hele geduchte kandidaten en twijfelde over mijn kansen. Deze titel is een welkome verrassing.’ Ze geeft aan het komend jaar duidelijk naar buiten te willen brengen wat het vakgebied supply chain management nu eigenlijk inhoudt. ‘Dat doen we als supply chain professionals nog te weinig, terwijl social media daartoe volop mogelijkheden bieden. Ook onderling kunnen we nog meer kennis – echte inhoud – met elkaar delen en daarvoor van elkaar leren.’