Fashion-industrie slaagt er niet in CO2-uitstoot terug te dringen

fashion-industrie

De fashion-industrie blijft achter bij haar doelstellingen om de CO2-uitstoot tegen 2030 te verminderen. Uit gegevens van Stand.earth’s 2022 Fashion Supply Chain Emissions Report blijkt dat het afgelopen jaar sprake was van toegenomen emissies, ondanks toezeggingen de uitstoot van CO2 terug te dringen.

De fashion-industrie is verantwoordelijk voor zo’n 5 à 8 procent van de jaarlijkse klimaatemissies. Duidelijk is nu dat ondertekenaars van het klimaatakkoord uit de branche er in een aantal gevallen niet in zullen slagen de CO2-uitstoot tijdig terug te dringen als er niet snel veranderingen worden doorgevoerd.

Stand.earth komt tot die conclusie na beoordeling van de bedrijven American Eagle Outfitters, Fast Retailing, Gap Inc., H&M, Inditex, Kering, Lululemon, Levi Strauss & Co., Nike en VF Corp. Van deze tien bedrijven ligt alleen Levi’s op schema om de uitstoot in zijn supply chain met 55 procent terug te dringen ten opzichte van het niveau van 2018.

Verkeerde kant op

Modemerken zijn volgens het rapport kortom nog steeds niet op weg het emissiepad van 1,5 graad te halen, en de meeste merken gaan nog steeds de verkeerde kant op. Twee van hen, Nike en Inditex (Zara), rapporteerden zelfs een productie-uitstoot van bijna 10 miljoen ton CO2, het equivalent van meer dan 2 miljoen auto’s op gas per bedrijf.

Terwijl veel merken in 2020 een ‘Covid-dip’ in de uitstoot lieten zien, stegen in 2021 de emissies in de supply chain weer bij maar liefst acht van de tien merken. Daardoor raakten ze nog verder achterop bij het behalen van hun emissiedoelstellingen.

En hoewel de Climate Change Conference 26 (COP26) leidde tot een aantal interessante discussies over digitale ID’s die de productiegeschiedenis van een kledingstuk bijhouden én het inperken van overproductie, hebben de meeste modeconglomeraten in 2022 een ‘business as usual’-houding aangenomen, aldus het rapport.

Tandje bijzetten

‘De toonaangevende modemerken moeten een tandje bijzetten en meer doen om hun CO2-uitstoot te verlagen’, stelt Rachel Kitchin, Corporate Climate Campaigner voor Stand.earth.

‘Tijdens COP26 hebben al deze merken hun engagement in het kader van het UN Fashion Charter verhoogd en beloofd hun uitstoot tegen 2030 te halveren. Maar ondanks enkele kleine tekenen van vooruitgang falen de meeste merken niet alleen, ze gaan er zelfs op achteruit. Deze bevindingen maken zorgwekkend duidelijk dat deze merken niets doen om hun supply chains vrij te maken van CO2.’

Bron: FashionUnited