Fashion-branche snapt e-commerce het best

Fashion-bedrijven zijn niet alleen het best vertegenwoordigd met online winkels, maar ze doen ook het sterkst een beroep op de ondersteuning van dienstverleners, bijvoorbeeld voor fulfilment. Dat blijkt uit een benchmarkrapport van World Business Research (WBR) Digital in opdracht van logistiek dienstverlener Arvato.

De fashion-branche heeft volgens WBR Digital aanzienlijk meer webshops en is in meer landen online vertegenwoordigd dan de sectoren beauty, fast moving consumer goods (fmcg) en luxury. Bijna 50 procent van de ondervraagde bedrijven werkt bij e-commerce samen met externe dienstverleners. De drijfveer van deze ontwikkeling blijkt opnieuw de fashion-branche te zijn met een aandeel van 56 procent.

De favorieten van de outsourcing zijn online marketing, website development en website operation. ‘De verschillende branches hebben nog geen sluitende strategie ontwikkeld voor de outsourcing’, zegt Niels Weithe, bestuurder van Arvato SCM Consumer Products. ‘De beste marketing helpt niet wanneer de processen niet kloppen. Op dit gebied hebben de bedrijven daarom nog heel wat efficiencyreserves.’

Bij toekomstige expansie kijken bedrijven primair naar de markten VS en China. Gevraagd naar hun plannen voor een verdere outsourcing van e-commerce-diensten, focust de meerderheid op de regio Europa. Hierbij blijkt dat de grootste behoefte aan ondersteuning wordt waargenomen bij de online marketing, gevolgd door logistiek en fulfilment.

WBR Digital ondervroeg vooral Britse bedrijven uit de branches beauty, fashion, fmcg en luxury, omdat het Verenigd Koninkrijk voortrekker is in online handel. Er waren 93 respondenten.

Download het volledige onderzoeksrapport>>