Famille Michaud: een betere forecast, zonder implementatie

Famille Michaud

Voor de Franse specialist in natuurlijke zoetstoffen Famille Michaud werd forecasting in Excel steeds problematischer. Het bedrijf kon niet goed anticiperen op de toekomstige vraag en liep omzet mis. Supply Chain Manager Jean-Baptiste Duquié ging op zoek naar een forecasttool, maar werd afgeschrikt door het kostenplaatje dat grote IT-leveranciers hanteren. Toen zag hij op LinkedIn een berichtje over SKU Science.

Famille Michaud Apiculteurs is producent van honing- en siroopproducten op basis van natuurlijke suikers die worden geleverd aan Franse retailers of geëxporteerd naar bijvoorbeeld Scandinavië. Ze biedt een assortiment van ongeveer 1200 SKU’s met verschillende merken, waarvan Lune de Miel één van de bekendste is. De honing zelf is afkomstig van imkers die voornamelijk actief zijn in Zuid-Frankrijk, rondom de Pyreneeën, en waar het bedrijf van oudsher intensief mee samenwerkt. De ingangsmaterialen voor de ahorn- en agavesiroop zijn afkomstig van toeleveranciers uit Quebec en Mexico, waaraan de Europese voedsel- en warenautoriteit EFSA strenge kwaliteitseisen stelt.

Qua supply chain zit het bedrijf in een lastige spagaat. Aan de ene kant produceert het op voorraad en wordt de vraag steeds lastiger voorspelbaar. Aan de andere kant heeft het met natuurproducten te maken waarvan het aanbod altijd onzeker is. ‘We hebben gemiddeld voor ongeveer een maand aan eindproduct op voorraad, maar desondanks liepen we op een gegeven moment omzet mis omdat we niet de juiste artikelen konden leveren’, stelt Duguié. De forecasts werden in Excel gemaakt waarbij vooral Sales de input aanleverde. Dit leidde tot een lagere forecastbetrouwbaarheid.

Om het forecastproces te verbeteren, en daarmee tot een betere beschikbaarheid te komen, besloot Duguié zich op een professionele softwaretool te oriënteren. ‘Ik kende wel zo’n beetje de bekende pakketten die je hiervoor in Frankrijk kunt aanschaffen, zoals bijvoorbeeld Futurmaster, waar bedrijven als Heineken en L’Oréal mee werken. We zijn een financieel gezond bedrijf, maar de prijzen die zulke leveranciers vragen, zijn voor ons gewoon te fors. Toevallig zag ik toen op LinkedIn een berichtje van één van de medeoprichters van SKU Science, Nicolas Vandeput, waarin hij iets schreef over het prijsmodel dat ze hanteren.’ … … …

Verder lezen?

Famille Michaud

Het volledige artikel is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>>
https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>