Fabrikanten introduceren steeds meer productvarianten

In de afgelopen vijftien jaar verdubbelde de keuze in productvarianten en die nieuwe producten hebben een steeds kortere levensduur. Dat blijkt uit onderzoek van advieskantoor Roland Berger Strategy onder honderd bedrijven, waarover FD bericht in de uitgave van 11 december 2012.

De vernieuwsdrift vloeit voort uit het lokale aanbod dat internationale bedrijven maken voor specifieke markten. Bovendien zijn klanten snel uitgekeken op de producten en fabrikanten bang voor concurrentie als ze hun afnemers geen compleet productenpakket bieden. Het gevolg van de assortimentsuitbreiding is een kostenexplosie. Ook holt het aan de lopende band lanceren van nieuwe producten echte innovatie uit.

Bedrijven maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten alle onderdelen uniek te willen maken. Ze kunnen volgens Roland Berger veel kosten vermijden door processen te standaardiseren en vaker gebruik te maken van dezelfde basisonderdelen. Ikea bijvoorbeeld heeft drie soorten schroeven voor alle kasten en bespaart zo kosten. Niemand koopt immers een kast omdat er zulke mooie schroeven in zitten.

Alexander van Hasselt van Roland Berger trekt een vergelijking met de problemen die topkok Herman den Blijker in zijn tv-programma vaak aantreft bij slechtlopende restaurants: de menukaart is zo lang en bevat zoveel verschillende ingrediënten dat de kwaliteit eronder te lijden heeft. De topkok adviseert ze een kleinere kaart, waardoor ze een betere focus hebben. Bijvoorbeeld café Loetje in Amsterdam: ze hebben niet alles maar wel de beste ossenhaas in de omtrek. Dat weet iedereen en het zit er altijd vol.

In de financiële dienstverlening proberen bedrijven de wildgroei nu terug te snoeien. ABN Amro gaat van twintig spaarproducten terug naar drie. Producenten van consumentengoederen snijden al wat langer in hun assortiment. Zo is Nestlé bezig zwakkere merken af te stoten en talloze productvarianten uit het portfolio te halen. Het treedt hiermee in de voetsporen van Unilever die besloot om het aantal merken terug te brengen van 1600 naar 400 merken.

>> Lees het hele artikel op FD.n