Fabrikant staakt productie van invalidenkarretje Canta

De Canta verdwijnt uit het Nederlandse straatbeeld. Waaijenberg Mobiliteit stopt na 22 jaar met de productie van het kleine invalidenkarretje – 1,10 meter breed en met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur – omdat het steeds lastiger wordt alle vijfhonderd onderdelen waaruit een Canta bestaat in te kopen. Dat bericht De Volkskrant op 8 augustus 2017.

Begin augustus werd de allerlaatste nieuwe Canta afgeleverd. Waaijenberg Mobiliteit, dat het tweezittertje met een 6,5 pk Honda-motor in 1995 met de TU Delft ontwikkelde, ondervond steeds meer moeilijkheden bij het verkrijgen van onderdelen.

‘De losse componenten, zoals de koplampen, maken we niet zelf maar halen we bij reguliere autofabrikanten’, licht woordvoerder Peter Pors van Waaijenberg Mobiliteit toe in De Volkskrant.

Omdat autofabrikanten hun producten vernieuwen, wordt het na 22 jaar steeds lastiger om aan Canta-onderdelen te komen. Volgens Pors vormen vooral de mallen een probleem: de oude zijn versleten en nieuwe maken is kostbaar.

Nieuw model

Voor Waaijenberg reden de Canta-productie in de fabriek in Veenendaal stil te leggen. De werknemers komen echter niet zonder baan te zitten, want de Canta mag dan verdwijnen, maar er komt een nieuw model voor in de plaats.

Hoe dat eruit gaat zien, wil de fabrikant op dit moment nog niet kwijt. Wel wordt gemeld dat er een schone en stille elektrische productieversie van het kleine autootje komt. Komend najaar wordt het nieuwe invalidenwagentje gepresenteerd.