Fabrieksbezoek aan Mars biedt uniek inkijkje in supply chain

Mars

Een fabrieksbezoek aan Mars in Veghel met aansluitend een workshop van supply chain-adviesbureau Bluecrux en softwareleverancier Anaplan over Connected Planning zorgde voor een inspirerende middag voor de SCM Executive Club Europe van Supply Chain Media. Als er één ding was dat deze dag duidelijk maakte, was het wel dat constant aanpassen aan nieuwe situaties noodzakelijk is om succesvol te zijn. 

Door Janine Zandbergen

Een protestactie op hoofdwegen is de nachtmerrie van iedere supply chain manager. In Frankrijk was het de hele maand december al onrustig met stakingen. Uitgerekend op de dag van het werkbezoek – 18 december – was het de beurt aan Nederland met een landelijk boerenprotest. Gevolg van deze actie was wel dat de aanwezigen bij de workshop een uniek inkijkje kregen in hoe Mars met dergelijke situaties omgaat.

Supply PMO Director van Mars en spreekster bij het werkbezoek Edith van Erp-Slot (foto) legt uit dat het bedrijf bij problemen als deze zijn toevlucht kan nemen tot downscaling, een preventieve oplossing waarbij verschillende productielijnen worden stopgezet. Op die manier kan chaos voorkomen worden.

Omgaan met ruimte

De rondleiding door de fabriek, die heerlijk naar chocolade ruikt, maakt duidelijk dat deze baat zou hebben bij een andere indeling. De productielocatie stamt nog uit de jaren 60 en daarom moet slim gebruik gemaakt worden van de beschikbare ruimte. Zo werden voor het verpakkingsproces nieuwe, efficiëntere machines in gebruik genomen. Op die manier slaagt Mars er toch in om met de huidige opstelling kwaliteitsproducten af te leveren voor een goede prijs.

Bovendien moet de fabriek zich ook constant aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen in de markt. Een trend die mogelijk impact heeft op de productieprocessen is bijvoorbeeld de shift van grote chocoladerepen naar kleinere snacks. De plaatsing van de machines en de indeling van de fabriek blijft daarmee een voortdurende uitdaging.

Leren van fouten

Focussen op succesvolle projecten is niet de enige manier om een nieuwe, betere situatie te creëren. Mars laat zien dat je kan leren van fouten door naar supply chains te kijken die niet goed functioneren. Een analyse van deze supply chains leidt tot een beter idee waaróm ze niet naar behoren functioneren én hoe ze te verbeteren. Bovendien zet Mars deze kennis in om nog meer te halen uit andere, al goed werkende, supply chains.

Workshop Connected Planning

MarsBedrijven Bluecrux en Anaplan benaderen innovatie en verandering op een heel andere manier. Zij introduceren Connected Planning, een toevoeging aan Sales & Operations Planning. Dit is een methode waarbij afdelingen van het hele bedrijf samen kijken naar het supply chain-proces. Op papier klinkt dit logisch en iedereen lijkt het erover eens te zijn dat dit belangrijk is. De praktijk blijkt echter moeilijker. Bij een bordspel waarin iedereen een andere organisatierol toegewezen kreeg, was de enige opdracht dat iedereen naar iedereen moest luisteren. Een zware opgave, zo bleek.

Aan het eind van de dag liet het gastbedrijf nogmaals zien goed om te kunnen gaan met onverwachte situaties. Snel werd geregeld dat iedereen niet bij een borrel maar bij een kerstdiner met de fabrieksmedewerkers – ‘associates’ genoemd – kon reflecteren op de workshop en de middag bij Mars.