Extreem laag waterpeil in Rijn van grote invloed op logistieke stromen

waterpeil Rijn

De extreem lage waterstand van de Rijn vormt een ernstige belemmering voor de containerscheepvaart tussen Nederland en Duitsland. De aanhoudende droogte is van steeds grotere invloed op de logistieke stromen. Wegens problemen met de aanvoer van grondstoffen heeft het Duitse chemieconcern Basf de productie in zijn fabriek in Ludwigshafen bijvoorbeeld al naar beneden moeten bijstellen.

Een woordvoerder van Basf meldt in het FD dat bij de huidige waterstand van de Rijn Ludwigshafen ‘nog maar door enkele schepen’ kan worden bereikt. Van de vervoersstromen van en naar de fabriek komt 40 procent voor rekening van de binnenvaart. Het chemieconcern heeft zijn toevlucht gezocht in alternatief vervoer per vrachtwagen of trein, maar dat biedt slechts in beperkte mate soelaas.

De binnenvaart is op het gedeelte na Koblenz richting Bazel vrijwel stil komen te liggen. Marco Speksnijder, die voor het bevrachtingsbedrijf Contargo in het Duitse Ludwigshafen is gestationeerd en veel vervoer voor Duitse ondernemingen regelt, noemt in het FD de situatie ‘dramatisch’. Om toch containers van Duitse opdrachtgevers in Rotterdam te krijgen, probeert Speksnijder deze zoveel mogelijk per vrachtauto naar Emmerich te vervoeren om ze daar weer over te laden op een binnenvaartschip.

Fors prijskaartje

Speksnijder merkt dat bedrijven in Duitsland, waaronder Daimler, er heel veel aan gelegen is om producten toch op de plek van bestemming te krijgen. Daar hangt wel een prijskaartje aan. Omdat door de lage waterstand containerschepen nog maar voor een kwart van hun capaciteit of soms zelfs minder beladen kunnen worden, gelden voor het transport nu forse laagwatertoeslagen. ‘Het vervoer van een container van 40 voet kost normaal rond de 350 euro, maar daar komt nu 750 bij’, aldus Speksnijder.

Volgens operationeel manager Richard Ronteltap van Contargo komen de containerschepen van zijn bedrijf niet voorbij Neuss, bij Düsseldorf. Ook hij spreekt in het FD van ‘een serieus logistiek probleem’. Normaliter vervoert de veertig schepen tellende vloot van Contargo iedere week 50.000 containers naar Duitsland. Zo’n 15.000 tot 20.000 daarvan moeten naar Duisburg. Hoewel de schepen minder beladen kunnen worden, lukt dat nog net. ‘Maar voor de rest moet ik voor mijn opdrachtgevers, de verladers, alternatieven vinden.’

Ook tankvaart problematisch

Overigens ondervindt ook de tankvaart hinder van de lage waterstand. ‘Het is een bijzonder problematische situatie’, meldt manager Serge Wagenaar van Universe Shipping. Volgens hem hoopt iedereen in de sector vurig op veel regenval in Duitsland en Zwitserland. Universe Shipping heeft vijftien schepen varen op de Rijn. Na Neuss, bij Düsseldorf, kunnen deze alleen verder als ze heel licht zijn beladen. ‘Maar ook in Nederland ontstaan er steeds meer problemen’, aldus Wagenaar in het FD.

Bron: FD