Europese mkb-bedrijven huiverig voor uitbreiden van export

Europese mkb-bedrijven profiteren niet ten volle van hun exportmogelijkheden. Dat blijkt uit de studie ‘European SME Exporting Insights’, uitgevoerd in opdracht van logistiek dienstverlener UPS. Risico’s, administratieve lasten en het gebrek aan informatie over regelgeving in niet-EU-landen weerhouden deze bedrijven van internationale groei.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 8000 eigenaren en directeuren van mkb-bedrijven in zeven landen (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Polen) die werkzaam zijn in verschillende sectoren (automotive, gezondheidszorg, hightech, industrie en retail).

‘Er liggen grote kansen voor Europese mkb-bedrijven om te exporteren buiten de Europese Unie’, zegt Cindy Miller, president van UPS Europe. ‘In een competitief wereldwijd business-klimaat zouden mkb-bedrijven hun voordeel moeten doen met deze kansen om zo hun klantenbestand in het buitenland uit te breiden, omzetten te vergroten en duurzame groei te creëren.’

Volgens het onderzoek tellen Italië, Duitsland en Frankrijk het grootste aantal exporterende mkb-bedrijven. Bedrijven in België, het Verenigd Koninkrijk en Nederland hebben de meeste ervaring in het bereiken van landen buiten de EU, omdat zij in verhouding de meeste pakketten naar deze bestemmingen versturen.

Veel exporteurs blijken verder weinig kennis te hebben van de ‘Transatlantic Trade and Investment Partnership’ (TTIP) – een handelsovereenkomst tussen de EU en de Verenigde Staten die tariefbelemmeringen en douanebureaucratie kan beperken – en over hoe die hen kan helpen bij uitbreiding naar de Amerikaanse markt.