Euro Shoe Group spaart papier én milieu met schoenen zonder papierproppen

Euro Shoe Group

Dit najaar verdwijnen de papierproppen uit de schoenen van de dames- en herencollecties bij Euro Shoe Group. De holding van de schoenketen Bristol realiseert daarmee alleen dit najaar al een besparing van maar liefst 37.500 kg papier. Tegelijkertijd wordt ook de CO2-uitstoot met bijna 20.000 kg teruggedrongen. De besparingen kunnen nog verder oplopen als op termijn ook de kindercollectie met minder papier wordt aangeboden.

De papierproppen in schoenen om de vorm te behouden, zijn bij iedereen bekend, maar hebben ze eigenlijk nog veel nut? Euro Shoe Group nam de proef op de som en probeerde het anders. Mét resultaat. ‘Sinds februari lieten we al zo’n 20.000 paar sneakers en veterschoenen transporteren zonder papierproppen’, zegt Elise Vanaudenhove, CEO bij Euro Shoe Group. ‘We moesten onze leveranciers overhalen, maar dat is gelukt. De schoenen zonder papierproppen werden in ons distributiecentrum in Beringen (België) positief onthaald en ook van onze shopmanagers kregen we de feedback dat dit praktischer was én dat de schoenen hun vorm behielden. Dat overtuigde ons om dit proefproject verder uit te werken.’

Van start met 500.000 paar schoenen

Vanaf het winterseizoen van 2020 krijgt de testcase een vervolg voor een groot deel van de dames- en herenschoenen van de hele collectie. Goed voor in totaal 500.000 paar sneakers, enkellaarzen, pumps, rubberen laarzen, pantoffels en sportschoenen. Bij zo’n paar schoenen zat tot nu toe altijd voor gemiddeld 75 gram aan papierproppen. Dit najaar al gaat Euro Shoe Group met dit initiatief zo’n 37.500 kg papier besparen. Aangezien de CO2-uitstoot bij de productie van papier op zo’n 500 gram per kg papier ligt, betekent dit ook een vermindering van de CO2-uitstoot met 18.750 kg. Deze cijfers gelden enkel voor de collecties voor volwassenen voor dit najaar. Op termijn zal de positieve impact op milieu en klimaat zich dus nog vermenigvuldigen.

‘Met deze ingreep gaan we niet alleen het papierverbruik terugschroeven’, meldt Vanaudenhove. ‘We verminderen ook de workload bij onze leveranciers, in ons distributiecentrum én bij onze winkels. Er zal veel minder papier gerecycled moeten worden en dat is alleen maar positief voor het milieu en het klimaat.’ Ook met het papier dat wel gebruikt wordt, springt Euro Shoe Group verantwoord om. ‘Het papier en karton dat we toch nog gebruiken, komt van de filialen terug naar ons hoofdkantoor. Daar hebben we twee papierpersen die het afval bundelen en klaarmaken, zodat onze partner in recycling het kan oppikken’, aldus Vanaudenhove.

Vermijden van individuele plastic verpakkingen

Een eerder genomen ‘groen’ initiatief van Euro Shoe Group is het vermijden van individuele verpakkingen in een plastic zak. In plaats van tien T-shirts elk in een apart zakje te stoppen, worden ze voor Euro Shoe Group samen in één zak verpakt.