Euramax innoveert met producten dankzij business analytics

‘De competitie in onze sector is groot. Dat wij zo goed kunnen coaten is niet genoeg. Je moet goed advies leveren en iets innovatiefs doen om staande te blijven’, dat zegt Peter Wijers, business support manager bij Euramax in Roermond. Op 11 september 2013 organiseerden de SCM Professionals Club en SAS een bedrijfsbezoek aan de producent van bandgelakte coatings. Wijers vertelde hoe het gebruik van datavisualisatie rust brengt in het proces en daarmee ruimte geeft voor innovatie.

 

Euramax streeft ernaar om een premium coil coating bedrijf te zijn, met een focus op innovatie en operational excellence. De recentste innovatie van Euramax is een nieuwe printtechniek, AluDesign, waarmee het mogelijk is om elk design duurzaam te printen op aluminium. Een techniek waarin bijvoorbeeld Kip Caravan zeer geïnteresseerd is. Dankzij de nieuwe printtechniek kan het model Shelter nu geleverd worden in ieder denkbaar design, zonder gebruik te maken van bestickering.

Peter Wijers_webNa het printen van de aluminium zijwand wordt deze voorzien van een beschermende clearcoat. Deze beschermt de kleur en zorgt voor een mooie glans. Kip neemt de aftrap met een aantal vooraf ontworpen prints, zoals een Burberry design in allerlei kleuren, een retro ontwerp met afbeelding van een vliegtuig, motor en gitaar en zelfs een disco design. Maar klanten kunnen zelf ook hun creativiteit kwijt op de Shelter. ‘Hiervoor was een print alleen mogelijk met een zichzelf herhalend patroon. Als je nu je kleinkinderen op de caravan wilt, dan kan dat’, vertelt Wijers.

Dynamische rapportages

Dat Euramax in staat is te innoveren is mede te danken aan het gebruik van datavisualisatie. De producent werkt volgens de principes van lean manufacturing en zet SAS Visual Analytics in voor de operationele rapportages met betrekking tot kwaliteit, materiaal en financials. Visuele data-exploratie zorgt ervoor dat medewerkers van Euramax snel zelf datafilters kunnen toevoegen of meer gedetailleerde informatie kunnen vinden zonder eerst een verzoek aan IT te hoeven doen en vervolgens te moeten wachten op een rapport. Dit resulteert in een betere aansturing van het productieproces realiseert en leidt tot nieuwe inzichten.

Groepsfoto EuramaxZo kwam Wijers zelf tot nieuwe inzichten op het gebied van REACH, wat staat voor Registratie, Evaluatie en Autorisatie van Chemische stoffen. Het is een Europese verordening voor chemische stoffen die stelt dat een bedrijf de risico’s moet kennen van stoffen dat het produceert, verwerkt of doorgeeft aan klanten. Zonder de tool van SAS was dit een onwaarschijnlijk grote en complexe draaitabel geworden. Met behulp van Visual Analytics kan Wijers meteen zien welke onderliggende verbanden er zijn en helpen de interactieve rapportages hem om direct aan te tonen of er voldaan is aan de gestelde eisen.

Naast dynamische rapportages is inzicht in gegevens belangrijk, vooral voor de directie. De beschikbaarheid van de rapportages op de iPad en de mogelijkheid om ze te delen, heeft daar een sterke rol in gespeeld. ‘Onze CEO was direct gecharmeerd. Hij had tien minuten naar een demo op de iPad gekeken en daarna heeft hij alleen nog zeer geïnteresseerd vragen gesteld over de veiligheid. Dat spreekt voor mij boekdelen’, zegt Wijers, die in zijn presentatie een aantal van dit soort managementrapportages demonstreerde.

‘We zijn er lang mee bezig geweest om iedereen met dezelfde stuurinformatie te laten werken. Het is een nieuwe wereld; een andere manier van rapporteren. Je moet niet proberen om bestaande grafieken na te maken’, zegt Wijers om te benadrukken dat het geen gemakkelijk traject is. ‘Een waarheid creëren kost gigantisch veel moeite. Maar als je het eenmaal hebt, dan geeft het ontzettend veel rust’, aldus Wijers.

>>Bekijk de foto’s van het bedrijfsbezoek aan Euramax in Roermond

>>Bekijk een filmpje over colorful printing op Kip Caravans