ERP ondersteunt NS Stations bij high speed retailing

Door Paula van Doorn, editor Next Enterprise

In de winkels op de NS stations draait alles om snelheid. Volgens Bert Kruisdijk, directeur supply chain, new business en marketing en brand bij NS Stations, is het zaak dat klanten zo snel mogelijk weer buiten staan, want ze zijn onderweg en hebben bijna altijd haast. High speed retailing noemt hij dit. In zijn presentatie op de studiedag ERP in 1 Day in Nijkerk gaat hij dieper in op waarom snelheid in het ERP-systeem bij NS Stations zo belangrijk is en geeft hij tips voor het selecteren van een ERP-oplossing.

NS Stations Retailbedrijf, onderdeel van NS Stations is het retailbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en is verantwoordelijk voor de winkels op de stations van NS. Deze winkels staan voor veiligheid en beschutting, ze dienen als wachtverzachter en daarnaast is er een sociaal aspect, doordat ruimtes op stations bijvoorbeeld als vergaderruimte ingezet kunnen worden.

Snelheid is het allerbelangrijkste in de winkels op de stations. Bert Kruisdijk, directeur supply chain, new business en marketing en brand bij NS Stations, vertelt tijdens de studiedag ERP in 1 Day in Nijkerk: ‘Voor de retailbedrijven op de treinstations geldt iets heel anders dan voor de winkels in een stad. Daar willen winkeliers dat klanten zo lang mogelijk blijven hangen, terwijl klanten in de winkels op stations zo snel mogelijk weer buiten moeten kunnen staan. High speed retailing dus.’

Softwareleveranciers vinden volgens Kruisdijk steeds vaker hun weg naar winkels. Ook bij NS Stations is het ERP-systeem onmisbaar. ‘We willen reizigers altijd een optimale voorraad aan kunnen bieden. Een goede integratie tussen het kassasysteem en voorraad is een must. Niet alleen zijn die voorraden speciaal geselecteerd voor op stations, ook moet er rekening gehouden worden met de snelheid en het gegeven dat klanten niet veel kunnen dragen, omdat ze in één hand bijna altijd een tas dragen.’

Tips voor ERP-selectie
In het tweede deel van zijn presentatie gaat Kruisdijk een stuk algemener in op het selectietraject van een ERP-systeem. Voor retailers is een ERP-systeem volgens Kruisdijk handig als je een multichannel-strategie hebt. Een groot voordeel is volgens hem namelijk dat ERP een compleet geïntegreerd systeem is en je zo veel makkelijker multichannel kunt werken. NS Stations draait op dit moment een multichannel pilot waar klanten met hun mobiel online boodschappen kunnen doen op de stations. De bestelde producten moeten dan thuis geleverd worden.

Kruisdijk vertelt dat de selectie van een ERP-oplossing bij geen bedrijf hetzelfde is: ‘Het selecteren van een ERP-systeem is bedrijfsafhankelijk. Het belangrijkste is dat je voordat je begint met de selectie, start met het ontwikkelen van een plan. Begin bij het begin. Wat is je visie? Als je geen visie hebt, kun je gemakkelijk de verkeerde kant op werken. Je moet vaststellen op welke ontwikkeling je wilt inspelen.’

Hij gaat verder: ‘Als je een plan hebt ontwikkeld, moet je bedenken wat voor soort oplossing je wilt. Bij welke processen moet het systeem ondersteuning bieden? Vertaal dat naar een blauwdruk, breng op hoog niveau je processen in kaart en bepaal de unique selling points (usp) van je organisatie. Bij NS Stations is snelheid bijvoorbeeld een hele belangrijke usp, dat moet dus zeker in ons ERP-systeem terugkomen.

Mensen, geld en tijd in balans
Naast het opzetten van een plan en bedenken welke usp’s omvat moeten worden in je systeem, is de balans tussen resources (mensen en geld) en tijd volgens Kruisdijk heel belangrijk. Maak een keuze over wat je liever wilt; de organisatie aanpassen aan de processen, of de processen aanpassen aan het systeem.

Als afsluiter geeft Kruisdijk mee dat mensen het allerbelangrijkst zijn in organisaties. Daarna moeten de processen op de werkwijze van mensen afgestemd worden en de it en de techniek volgen volgens hem daarna vanzelf wel.