ERP-leveranciers focussen op innovatie

ERP-leveranciers hebben momenteel een sterke focus op innovatie. Waar Infor, na SAP en Oracle de derde grootste ERP-leverancier, bekend wil staan als de innovatiefste softwareleverancier ter wereld, lanceert concurrent Oracle een oplossing om bedrijven te helpen met innovatiemanagement. Dat blijkt uit de Infor EMEA partnerconferentie en Oracle Value Chain Summit, die in maart werden gehouden.

 

Met de komst van topman Charles Phillips in 2010 is er een andere wind gaan waaien bij Infor. De van Oracle afkomstige CEO vindt dat gebruikers moeten praten over de bedrijfssoftware alsof ze het over de nieuwste iPhone hebben. Volgens Phillips voldoet de software van Infor nu wel aan de basisbehoeften: het is functioneel, betrouwbaar en kan worden gebruikt zonder al te veel moeilijkheden. Maar mensen willen meer en Infor denkt zich te onderscheiden door software betekenisvol te maken en een ervaring te laten zijn die mensen willen delen. ‘We zijn bezig geweest te investeren in talent, innovatie en relatie’, zegt Phillips.

Contextueel

Charles Phillips

Charles Phillips

Hij doelt hiermee het een intern ontwerpbureau Hook & Loop, gevestigd in de New Yorkse wijk Manhattan, dat Phillips creëerde. Mensen uit totaal andere sectoren, zoals horlogeontwerpers, storytellers en documentaire filmmakers, werken daar aan de gebruikerservaring van de software. Met Infor Ming.le maakt Infor de gebruikerservaring contextueel en social. Het ziet eruit een soort van Tweetdeck met ‘alerts’, ‘taken’ en ‘posts’ waar gebruikers op alerts kunnen klikken (klik op de afbeelding). Ze worden dan direct naar het juiste scherm in Infor ERP LN geleid en kunnen de schermen makkelijk delen met andere betrokkenen. De look en feel is veelal hetzelfde als bij een mobiele telefoon en social media zoals Twitter en Facebook.

 

 

Infor MingleDeze vernieuwende benadering lijkt vooral geschikt voor nieuwe ERP-klanten. Het is daarnaast de vraag of gebruikers de juiste meldingen krijgen en geen overdaad aan meldingen, dusdanig dat gebruikers de meldingen gaan negeren. Infor zelf ziet hier niet zo’n probleem. Gebruikers kunnen zelf aangeven welke meldingen ze willen ontvangen, stelt Infor. Ook is het de vraag of de meldingen geen symptoombestrijding in de hand werken. Als er bijvoorbeeld een alert verschijnt van wegvallende productie en wanneer – door de snelle manier van informatie delen – al snel blijkt dat dit wordt veroorzaakt door onderhoudswerkzaamheden aan de productielijn, dan is het probleem oplossen een ding, maar voorkomen dat het überhaupt gebeurt een ander.

Innoveren of doodgaan

Jon Chorley

Jon Chorley

Veel CEO’s beschouwen nieuwe producten als de motor voor hun bedrijfsstrategie, zo meent Oracle. ‘Het is innoveren of doodgaan. Veel bedrijven worstelen hiermee’, vertelt Jon Chorley, Vice President Supply Chain Strategie bij Oracle, tijdens de lunch aan Supply Chain Magazine. ‘Bedrijven moeten nu reconceptualiseren; oftewel de manier waarop ze zaken doen transformeren en nieuwe producten introduceren. Daar gaan momenteel de meeste van mijn gesprekken over met klanten’, zegt Chorley, die daarmee overigens niet wil zeggen dat bedrijven efficiency ineens links moeten laten liggen. ‘Als je in de ene richting uitbreidt, moet je een andere trimmen.’

 

De softwareleverancier vindt dat productinnovatie daarom moet worden beschouwd als een cruciaal bedrijfsproces. De nieuwe Oracle Innovation Management-oplossing ondersteunt dat proces. Het is een systematische benadering voor het vastleggen van, kiezen van en investeren in de juiste ideeën en voor het beheren van het totale productportfolio. De vraag is voor welke processen zouden deze innovatieve benadering van bedrijfssoftware van toepassing zijn in de supply chain.

Drones

Drone_palletisingEen procesinnovatie in de logistiek zou het gebruik van drones kunnen zijn. Verschillende pakketbezorgers zijn al bezig met testen of de vliegende robots kunnen worden ingezet om pakketjes af te leveren. Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen, deed een studie naar het gebruik van drones voor interne logistieke processen, voor bijvoorbeeld het palletiseren van goederen bij producenten van fast moving consumer goods.

Het mooie van palletiseren met drones is dat het proces kan worden herontworpen op elk gewenst moment zonder aanpassingen aan machines, zo schrijft Qimarox schrijft in een persbericht. Het wijzigen van de coördinaten van de software die de drones aanstuurt, is alles wat nodig is. Een ander voordeel is dat de capaciteit gemakkelijk kan worden verhoogd of verlaagd via instellingen meer drones of uitschakelen. Het is zelfs mogelijk om een enkele drone te gebruiken om meerdere end-of-line verpakkingslijnen te bedienen. De grootste beperking is momenteel het gewicht dat een drone kan dragen. Momenteel worden drones die producten van maximaal 2,3 kilo kunnen tillen, getest. Echter, de technologie ontwikkelt zich zo snel dat gewicht tot tien kilo binnen afzienbare tijd mogelijk moet zijn. Het bedrijf verwacht overigens niet dat drones de ideale oplossing zullen vormen voor elke producent van consumentengoederen.

De beide uitdagers van SAP volgen deze ontwikkelingen met interesse maar doen hier nog niet actief iets mee. Oracle’s Chorley ziet het gebruik van drones in het warehouse nog niet zo voor zich. Hij ziet vooral toepassingen van drones voor transport richting klanten. Phillips van Infor antwoordde tijdens de speciale persconferentie in Barcelona: ‘We hebben dat nog niet gezien bij onze klanten. We hebben nog geen drone applicatie als zodanig, maar het is zeker een interessant concept.’