ERP-leverancier Sage legt nadruk op groei

Waar grote ERP-spelers zoals Infor en Oracle hun focus hebben gelegd op innovatie, legt Sage de nadruk op groei. Het wil niet alleen zelf marktaandeel winnen via nieuwe klanten, maar ook klanten helpen groeien. ‘We willen bedrijven ondersteunen door meer vrijheid te creëren om succesvol te zijn’, zegt Christophe Lettelier, CEO Sage Mid-market, tijdens een grootschalige conferentie in Lissabon op 14 mei 2014.

 

 

ERP-leverancier Sage, die zich richt op het midden- en kleinbedrijf, is in Nederland relatief onbekend. Dit komt wellicht doordat Nederland wordt bediend vanuit Frankrijk, maar Sage heeft een grote achterban. Er waren meer dan 800 mensen met 26 verschillende nationaliteiten gekomen naar het meerdaagse klanten- en partnerevenement in Portugal. Ze zaten ongekend geëngageerd in de zaal te luisteren naar de keynote presentaties. Een demonstratie van de software kreeg zelfs een staande ovatie.

De softwareleverancier lanceerde in Lissabon namelijk de nieuwe generatie van zijn mid-market-ERP-oplossing Sage ERP X3. Recent onderzoek van Sage toont aan dat mkb-ondernemingen drie duidelijke prioriteiten hebben: nieuwe klanten aantrekken, operationele kosten verlagen en omzet doen groeien. Versie 7 is opnieuw ontworpen om deze belangrijke uitdagingen aan te pakken met nieuwe features.

Beangstigend

Uit het onderzoek blijkt dat 88 procent van de ondernemingen in de praktijk niet optimaal gebruik maakt van hun bedrijfssoftware. Voor Nederlandse bedrijven is dit zelfs 92 procent, al gebruikt zestig procent wel meer dan vijftig procent van de functionaliteiten van de bedrijfssoftware. Lettelier zegt in zijn keynote presentatie dat hij de resultaten van het onderzoek beangstigend vindt. ‘Dit onderzoek moet een enorme wake-up call zijn voor bedrijven in heel Europa, die miljarden euro’s besteden aan bedrijfssoftware die ze niet optimaal gebruiken.’

Lettelier ziet veel bedrijven worstelen om een ERP op zijn plaats te krijgen. Zo vertelt hij in een interview met Supply Chain Magazine. Hij wijt het aan de te hoge verwachtingen die bedrijven hebben. ‘Veel CEO’s zijn control freaks. Ze zoeken naar perfectie en dat leidt enkel tot falen. ERP is de materialisatie van de controle die ze willen uitoefenen.’ Volgens Lettelier is goed, goed genoeg en zijn de gebruikers de sleutelfiguren. ‘Gebruikers moeten de juiste beslissingen kunnen maken om de beste redenen.’

Hotel boeken

Lettelier trekt een vergelijking met een privésituatie. Wie thuis een hotel wil boeken, verzamelt informatie en maakt op basis daarvan een beslissing. ‘Waarom zou dit anders werken als je naar je werk gaat? Daar heb je ook informatie nodig om een beslissing te maken.’ Beschikbaarheid van data ziet hij dan ook als de sleutel.

Mensen en hun denkvermogens zijn het grootste goed dat een bedrijf heeft. Bedrijven moeten hier optimaal gebruik van zien te maken. Immers, zo redeneert de CEO, hoe goed een bedrijf is in het aantrekken van nieuwe klanten en het doen groeien van zijn activiteiten, hangt af van hoe goed werknemers de benodigde informatie kunnen bereiken, delen en gebruiken. ‘Bedrijven met effectievere data groeien 35 procent sneller’, aldus Lettelier.

Met de nieuwe versie probeert Sage bedrijven te ondersteunen met betere beschikbaarheid van data. Bij versie 7 zijn gebruiksgemak en mobiliteit standaard geïntegreerd, waardoor midden- en kleinbedrijven de mogelijkheid hebben meer te doen in minder tijd, en onderweg. Dit helpt ze kosten te verlagen en nieuwe klanten binnen te halen. Daarmee lijkt Sage een coherente boodschap te verkondigen.

>> Bekijk de positionering van Sage op www.ITSubwayMap.com