Erik Botter: ‘Met Pearle presteren we elk jaar weer beter’

Erik Botter is zijn voorbereidingen in het Paasweekend begonnen met het doornemen van de business case die door BLMC is opgezet. Tijdens de voorverkiezing op 18 juni dient hij net als de andere vijf kandidaten voor de camera zijn oplossing voor het familiebedrijf Kinoa te presenteren. ‘Ik heb ook een aantal collega’s om input gevraagd’, vertelt Botter.

De vier collega’s die Botter om input heeft gevraagd, komen uit de marketing, sales, IT en supply chain. ‘Ik heb ze gevraagd om het door te lezen en aan te geven wat ze mij zouden adviseren. Eigenlijk een integrale aanpak zoals we gewend zijn bij Pearle Benelux’, vertelt de director purchasing & logistics van het bedrijf met meer dan zeshonderd optiekwinkels.
Deze week probeert hij tijdens een tweedaagse reis naar het buitenland een en ander op papier te zetten. Komende weekend gaat hij de met betrekking tot de business case de puntjes op de i zetten. ‘Best een lastige klus, want we hebben maar vijf minuten om onze oplossing te presenteren’, doelt Botter op de lengte van de video’s, die na de voorverkiezing online worden geplaatst.

High Performance Organization
Botter heeft zich niet alleen op de business case gestort, maar ook enkele theorieën weer opgefrist. ‘Wij zijn met Pearle bezig om een ‘high performance organization’ (HPO) te worden. Dat is een concept van managementfilosoof André de Waal die gebaseerd is op vier pijlers. In ons geval zijn dat promoten van dialoog, focus op de winkel, integraal procesdenken en rolmodel gedrag. Natuurlijk ken ik die pijlers omdat we er dagelijks mee bezig zijn, maar de theoretische achtergrond heb ik weer even doorgenomen’, vertelt Botter.

Elk jaar beter
De vier HPO-pijlers zijn onderverdeeld in 35 componenten, waarvan de prestaties voortdurend worden gemeten op basis van onder meer werknemertevredenheidsonderzoeken. ‘Als je op alle punten een acht scoort op een schaal van één tot en met tien, ben je een HPO. Uit onderzoek blijkt dat HPO’s op middellange en lange termijn betere resultaten scoren dan andere bedrijven. Met Pearle zijn nu drie jaar hiermee bezig en elk jaar presteren we beter. We hebben echter nog wel een weg te gaan’, aldus Botter.

Stinkende best
De voorverkiezing laat Botter grotendeels op zich af komen. Op de assessment en de rondetafeldiscussie aan het eind van de dag bereidt hij zich niet specifiek voor. ‘Ik kan niet meer dan mijn stinkende best doen, en dat ga ik doen’, aldus Botter, die aangeeft erg veel zin te hebben in de voorverkiezing. ‘Ik ben erg nieuwsgierig naar de mening van de jury. Daarnaast denk ik dat het een lange, maar vooral ook een heel leuke en leerzame dag wordt met veel feedback over mijn eigen functioneren.’