Er is altijd weer een nieuw begin…

(maar gelukkig hebben we het verleden om van te leren)

2012 is begonnen en we zijn al weer meteen aan de slag, nieuwe plannen, nieuwe ideeën, nieuwe uitdagingen en wat nog meer… Nog maar nauwelijks is het jaar afgelopen en zowaar liggen de volgende uitdagingen alweer op stapel. Maf, maar wij mensen hebben altijd een einde nodig om opnieuw te kunnen beginnen. Afsluiten, overtollige bagage wegsmijten en doorgaan. We blijven er fit bij, want… we moeten blijven veranderen. Veranderen is immers de enige constante factor in ons leven.

Ballast kwijtraken
Blijven veranderen, bij de tijd blijven, fit blijven, gelukkig maar. We kunnen als logistiek Nederland ook wel wat opschudding gebruiken om fit te blijven. Alle ballast loslaten en focussen op dingen die van belang zijn. Niet dat we de tweede crisis per se nodig hebben om ballast kwijt te raken, maar er liggen nog wat flinke uitdagingen als het gaat om onze positie van Nederland inzake de European gateway. Denk aan de te nemen stappen op weg naar sustainable supply chains en aan échte innovatie op het gebied van de control towers.

Echte supply chain innovatie is noodzakelijk om onze positie te behouden en te versterken. Maar waar komt die innovatie in de supply chain vandaan? Vaak niet uit de supply chain, maar elders.
Omgevingsfactoren, trends en productinnovatie spelen daarbij een grote rol. Het jaar 2011 geeft ons gelukkig wat wijze inzichten waar we iets van kunnen leren. En dat hebben we nodig. Niet zozeer om overal waarheid aan te ontlenen, maar om aandacht te houden voor de zaken die bepalend zijn en die invloed kunnen hebben op de uitdagingen die voorliggen in de wereld van supply chain management.

Onzekerheid financiële parameters
Wat waren dan de leermomenten van 2011? Mijzelf springen twee ontwikkelingen in het oog. Ten eerste is er meer dan ooit tevoren aandacht voor financiele kengetallen. Sterker nog, de onrust op de financiele markten heeft een grote invloed op de randvoorwaarden waar bedrijven mee te maken hebben. Gaat het om garantiestellingen, risico’s, rentepercentages, waarderingen, afschrijvingen, over het algemeen is de rek in het speelveld voor bedrijven op financieel vlak kleiner geworden. Dit betekent dat het nu echt op vakmanschap aankomt. Kansen zijn er zeker voor bedrijven die hun winst halen uit ondernemerschap in de business en niet alleen door slim financieel management.

E-commerce zet echt door
Een tweede belangrijke ontwikkeling is dat e-commerce nu echt doorzet. Goodman realiseert toch maar even 400.000 vierkante meter nieuwbouw voor Amazon en 78.000 vierkante meter voor Zalando. TNT bouwt de nodige nieuwe verdeelcentra en Albert Heijn wil stedelijke afhaalcentra gaan inrichten. Veel voorbeelden van een trend die echt wel doorzet en die veel invloed zal hebben op supply chain configuraties en structuren.

Ik weet natuurlijk dat ik niet alle wijsheid in pacht heb, daarom ben ik ook zeer geïnteresseerd in de wijze lessen die anderen hebben opgepikt. Wie andere leermomenten wil toevoegen aan deze lijst, nodig ik uit om ze te sturen naar rene.geujen@goodman.com.
Wellicht kan ik dan een serious scm request top10 samenstellen, leuk voor bij de oliebollen en het vuurwerk aan het einde dit jaar!

René Geujen is Business Development Manager bij Goodman