Eigenschappen van gedreven ondernemers

In het boek De cowboys van het bedrijfsleven van Mathijs Schiffers staan drie zakenmannen centraal: Victor Muller, bekend van de autobedrijven Spyker en Saab; Richard Homburg, bekend van vastgoedfonds Homburg Invest, en Philip Adkins van zeevervoerder Fairstar. Schiffers volgde de drie als journalist voor het Financieel Dagblad en raakte gefascineerd door hun opportunistische businessmodellen en de onorthodoxe manier waarop de drie charismatische heren ten strijde trekken in de zakenwereld. Ze weten iedere keer ver op te rukken, maar gaan ook steeds weer ten onder. Ze noemen zelf obstructie, verraad en een brute bedrijfsoverval als oorzaken.

Voor Schiffers vormen de mannen een soort drie-eenheid. Hij zag parallellen en overeenkomsten tussen hun handelen. Volgens hem zijn zeven eigenschappen van toepassing en hij illustreert dit door te beschrijven wat er allemaal in het leven van Muller, Homburg en Adkins gebeurt. Zijn tone of voice daarbij is sensatiezoekend, maar er klinkt geen oordeel in door waardoor het net niet irriteert.

Interpretatie

‘De cowboys van het bedrijfsleven’ is een goed leesbaar en vermakelijk boek dat een inkijkje geeft in het karakter en handelen van deze markante ondernemers. De auteur is in zijn opzet geslaagd: het boek is wat het pretendeert te zijn. De vraag rijst dan wel wat supply chain professionals ermee kunnen. Wat opvalt, is dat de beslissingen die Muller, Homburg en Adkins maken niet gefundeerd zijn op cijfers of uitgebreide studies. Soms lijkt zelfs alle ratio te zijn verdwenen.

Zo blinken alle drie uit in pragmatisme, is te lezen op pagina 156. Muller bijvoorbeeld is iemand die altijd kijkt welke regel hem het beste uitkomt, om die vervolgens te importeren. Iets wat in supply chain management eigenlijk onmogelijk is. In ketens waarin iedereen afhankelijk is van elkaar is het uitermate belangrijk dat iedereen dezelfde uitgangspunten heeft en niet een eigen interpretatie van regels.

Kijkend naar de zes andere kenmerken die de heren van de auteur krijgen toebedeeld, zijn de meeste eigenlijk niet echt handig voor mensen werkzaam in supply chain management. Opportunisme is een eigenschap die vaak wordt toegekend aan verkopers, waar supply chain managers over het algemeen niet blij van worden. Solisme, materialisme en narcisme zijn persoonlijke kenmerken die evenmin iets bijdragen aan beter supply chain management. Resteert nog fanatisme en non-conformisme. Lezers mogen zelf hun oordeel vellen.

‘De cowboys van het bedrijfsleven’, Mathijs Schiffers.
Uitgeverij Prometheus | Bert Bakker, 253 blz., €19,95

Oordeel: ****