Efficiëntere goederenstromen in fashion door bundeling

Een beter georganiseerde bevoorrading van winkels en levering van internetaankopen scheelt vrachtverkeer in binnenstad en buitenwijken. Goed voor de verkeersveiligheid en het terugdringen van de uitstoot van CO2, aldus Henny Jordaan in uitgave van het HANblad van het najaar 2014.

Jordaan, die bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) onderzoek doet naar fashion supply chain management, verdiende zijn sporen in zowel de mode- en textielbranche als in de logistiek. Volgens Jordaan is mode in logistiek opzicht geen doorsnee product, omdat de omloopsnelheid ervan groter is en boetiekjes vaak later openen dan andere winkels, waardoor levering binnen de venstertijden problematisch is.

Jordaan ziet de oplossing in het gezamenlijk bevoorraden van winkels door kledingfabrikanten, waarmee ze het aantal vrachtwagens beperken. Ook kunnen ze goederen leveren aan een distributiecentrum, waardoor ze minder vastzitten aan venstertijden. ‘Als die levering ’s nachts plaatsvindt, kunnen vervoerders hun vrachtwagens efficiënter inzetten. Kleinere, bij voorkeur schone elektrische voertuigen kunnen dan winkels in één keer bevoorraden met diverse merken.’

Daarnaast zouden volgens Jordaan mensen hun internetbestellingen moeten kunnen ophalen bij pick-up-points, of nog beter: in een winkel. Fijn voor de consument, die ter plekke iets kan passen en niets terug hoeft te sturen. En voordelig voor de verkoper, die een kledingstuk dat niet past kan toevoegen aan de winkelvoorraad. ‘Bovendien zorgt dergelijke bundeling voor minder CO2-uitstoot en minder gevaarlijk scheurende busjes in wijken’, aldus de onderzoeker.