Efficiënt opslagsysteem in nieuwe hal Active Ants

Waar de markt voor e-commerce groeit, groeide de omzet van Active Ants nog sneller. Om de toenemende stroom online orders ook in de toekomst te kunnen verwerken, was de fulfilmentspecialist genoodzaakt een nieuw opslag- en orderpicksysteem aan te schaffen. De keus viel op het compacte, efficiënte en schaalbare AutoStore-systeem.

Active Ants slaagde erin de omzet in vier jaar tijd te verviervoudigen. Het enthousiasme en de innovatiegeest van ondernemers Jean Lahaye en Jeroen Dekker draagt daar ongetwijfeld aan bij. Net als de manier waarop zij te werk gaan: het tweetal probeert zo veel mogelijk te denken als een webwinkelier in plaats van als een logistiek manager die is ingehuurd om op de voorraad te passen. Dat leidt tot verrassende innovaties als de basketpic: een foto van de bestelling die alvast via e-mail naar consumenten gestuurd kan worden. ‘Die foto maken we net voordat de bestelling wordt ingepakt: een unieke service in onze markt’, aldus Dekker.

Efficiënt opslagsysteem

De snelle groei maakte het voor Active Ants noodzakelijk te verhuizen van een warehouse van 6000 vierkante meter in Lopik naar een hal van 13.000 vierkante meter in Nieuwegein. Tegelijkertijd werd gezocht naar een geautomatiseerd opslag- en orderpicksysteem om de orderverwerkingscapaciteit verder te vergroten. Dat werd AutoStore, een systeem met robots die over een aluminium raamwerk rijden en de daarin opgeslagen bakken met artikelen naar één of meer orderpickstations brengen. ‘AutoStore bestaat in feite uit een grote matrix met bakken waarin geen enkele ruimte wordt verspild. Het concept klinkt erg logisch. En het ziet er gewoon gaaf uit’, verklaart Dekker.

Objectieve kijk

Ondanks hun onmiddellijke fascinatie voor AutoStore onderzochten Lahay en Dekker ook de mogelijkheden van andere opslag- en orderverzamelsystemen, zoals miniload- en shuttle-systemen. Logistiek adviesbureau Groenewout fungeerde daarbij als klankbord. Dekker: ‘We hebben zelf de business case gemaakt, maar Groenewout heeft die tegen het licht gehouden, kritische vragen gesteld en onder meer de aannames over de verwachte prestaties getoetst. Klopt het dat het met AutoStore mogelijk is om driehonderd orderregels per uur per orderpickstation te verwerken of is dat te optimistisch? Hoeveel manuren gaan we uiteindelijk besparen? Groenewout heeft een objectieve en realistische kijk op het vraagstuk ingebracht.’

Schaalbaarheid

Na deze analyse bleek de aanvankelijke keuze voor AutoStore de juiste te zijn, onder meer vanwege de schaalbaarheid van dit systeem. ‘Wij wilden een systeem dat vergroot kan worden als het aantal stock keeping units of het aantal orders groeit. Met AutoStore kunnen we gemakkelijk tienduizend artikelbakken erbij plaatsen zonder het systeem twee dagen stil te hoeven leggen. Daarnaast is de aanschafprijs van AutoStore niet al te hoog. Sommige systemen zijn twee keer zo duur in aanschaf, wat een sluitende business case een stuk lastiger maakt. Bovendien nemen alle andere systemen meer ruimte in beslag. En ruimte is kostbaar, zeker hier in Midden-Nederland waar we dichtbij de hubs van pakketvervoerders zitten.’

Ingebouwde weegcontrole

Dekker zette uiteindelijk zijn handtekening onder een systeem met dertienduizend bakken, zestien robots, twee orderpickstations en twee invoerstations. ‘De orderpickstations zijn speciaal voor ons ontworpen en bieden de mogelijkheid om de artikelen uit het AutoStore-systeem middels put-to-light te verdelen over zes klantenbakken. Met een ingebouwde weegcontrole kunnen we het aantal pickfouten nagenoeg tot nul reduceren.’ In het nieuwe warehouse in Nieuwegein is system integrator Egemin inmiddels gestart met de implementatie van het systeem. In het voorjaar van 2016 moet dat operationeel zijn.