Eerste containertransport via Poolroute

Maersk

Een containerschip van de Deense rederij Maersk vaart voor de eerste keer via de Poolroute van Azië naar Europa. Met de opwarming van de aarde en het smelten van het ijs wordt het traject door de Noordelijke IJszee steeds interessanter voor de scheepvaart.

Het met vis geladen containerschip, de Venta Maersk, vertrekt een dezer dagen uit Vladivostok en zal naar verwachting eind september aankomen in Sint-Petersburg, meldt RTL Nieuws. Het schip is speciaal ontworpen voor de route langs het poolgebied en met 3600 containers relatief klein. Het ijs in de Noordelijke IJszee is door de opwarming van de aarde inmiddels genoeg gesmolten voor een doorvaart.

De route boven Rusland langs kan één tot twee weken tijdwinst opleveren voor transport van Azië naar Europa. Normaal wordt via het Suezkanaal gevaren. De afstand van de zeeroute van Vladivostok naar Sint-Petersburg bedraagt 23.000 kilometer, de noordelijke route via de Arctische zee 14.000 kilometer. Nadeel is dat de schepen die over de noordelijke route varen niet zo groot kunnen zijn als de schepen die door het Suezkanaal gaan. Bovendien maken hoge verzekeringskosten en veiligheidsmaatregelen de route duur.

Experiment

De Deense reder benadrukt dat de vaart van de Venta Maersk een experiment is en vooral bedoeld om kennis te vergaren over de route. Voorlopig ziet het bedrijf nog geen mogelijkheden voor het commercieel onderhouden van dit traject. De route is volgens Maersk nu drie maanden per jaar toegankelijk, maar dat kan veranderen. Ondanks het smeltende ijs moet er altijd een ijsbreker mee. Ook zijn Russische loodsen noodzakelijk om het schip veilig door ondiep water en langs ijsschotsen te laten varen.

Overigens is het containerschip van Maersk niet het eerste transportschip dat de route door de Arctische zee aflegt. Een Russische tanker slaagde er vorig jaar al in de route van Noorwegen naar Zuid-Korea in negentien dagen af te leggen. Ook een Chinese rederij probeerde volgens RTL Nieuws de route al uit, maar dan zonder lading. Waar de Noordelijke IJszee momenteel zo’n drie maanden per jaar toegankelijk is voor de scheepvaart, voorspellen meteorologische modellen dat het water rond 2050 dusdanig is opgewarmd dat de route veel langere tijd begaanbaar is.

Bron: RTL Nieuws