Een eerste indruk

Onze dagen worden gevuld met eerste indrukken, nieuwe mensen die je ontmoet, een vreemde stad waar je voor het eerst bent of wellicht een nieuw boek dat je in je handen neemt. Dat geldt ook voor deze blog. Je kwam het blog ergens tegen las de titel en om één of andere reden besloot je door te klikken en te lezen. Het nemen van de beslissing om te beginnen met te lezen was gebaseerd op je eerste indruk van dit blog. Eerste indrukken helpen ons om nieuwe gebeurtenis snel in een vakje te plaatsen: interessant boek versus niet-interessant boek; gevaarlijk situatie versus veilige situatie; leuk persoon versus niet leuk persoon. Is de eerste indruk altijd goed? Het antwoord is nee, niet altijd maar vaak wel.

Als ik bijvoorbeeld door een boekwinkel loop op zoek naar een boek speelt mijn eerste indruk een belangrijke rol om een boek te selecteren. Het is natuurlijk onmogelijk om alle boeken op alle facetten te beschouwen en vervolgens een keus te maken. De eerste selectie is natuurlijk op onderwerp, schrijver en soort boek. Redelijk relevant maar vervolgens spelen zaken als de omslag, lettertype, formaat al snel een rol. Is dit zinvol, nee waarschijnlijk niet maar ik heb persoonlijk een hekel aan die Amerikaanse business boeken in een Arial lettertype op grof, grijs papier van een onmogelijk formaat. Mijn keuze heeft op dit niveau dus niets te maken met de inhoud van het boek maar puur met de emotionaliteit rond het boek, voelt het lekker aan, is het een goed leesbaar lettertype, kortom: krijg ik een beetje lekker gevoel bij het boek.

Als executive searcher (headhunter) in de supply chain en logistiek ontmoet ik gemiddeld vijf mensen per week die ik nog niet eerder ontmoet heb. Soms spreek ik die mensen naar aanleiding van een concrete vacature die we voor één van onze klanten aan het invullen zijn. In dat geval is er dus een duidelijke context waarbinnen ik de betreffende persoon spreek, het kader is duidelijk voor beide partijen. Of ik het wil of niet ik ontkom er niet aan dat ik in de eerste fase van de kennismaking, hand geven, jas aanpakken, koffie aanbieden, al een inschatting maak of deze persoon past in de functie die onderwerp is van het gesprek. Als we bijvoorbeeld op zoek zijn naar een commercieel directeur dan verwacht ik een extrovert persoon met belangstelling in zijn gesprekspartner. Tref ik daarentegen een introvert persoon aan met oog voor de allerkleinste details dan zegt mijn eerste indruk dat deze persoon niet in de rol gaat passen. Die eerste indruk is niet fout, zolang je je er maar bewust van bent en bereidt om deze eerste indruk in een later stadium bij te stellen. Hoe vaker de eerste indruk juist blijkt te zijn hoe meer je er op gaat vertrouwen en minder in staat blijkt te zijn je eigen waarneming bij te stellen.

Lees de volledige blog hier >>

Oskar Verkamman is Managing Partner van Inspired-Search, executive searchers for logistics & supply chain professionals