E2E Demo Day toont grote diversiteit supply chain visibility

Software voor end-to-end (E2E) supply chain visibility ontwikkelt zich razendsnel en in verschillende richtingen. Dat blijkt uit de presentatie van vier softwareleveranciers tijdens de E2E Demo Day van Supply Chain Media. De deelnemende bedrijven, op zoek naar oplossingen, constateren dat de huidige IT-systemen onvoldoende presteren gezien alle geopolitieke ontwikkelingen en de grote impact daarvan op hun supply chains.
Door Harm Beerens
‘E2E supply chain visibility is een breed begrip en als vakgebied nog volop in ontwikkeling’, stelt Chief Trendwatcher Martijn Lofvers van Supply Chain Media tijdens de opening van de E2E Demo Day. ‘Het is toepasbaar op verschillende abstractieniveaus: van operationeel tot tactisch en zelfs strategisch.’
Tijdens de pandemie, toen de behoefte aan visibility een piek beleefde, waren bedrijven volgens hem vooral bezig met de vraag: ‘Waar zijn m’n goederen?’ Daarna verschoof de aandacht naar het tactische en strategische niveau: ‘Heb ik komende maand voldoende capaciteit om aan de vraag te voldoen?’ Of: ‘Zijn m’n toeleveranciers nog financieel gezond?’
Speciaal voor supply chain managers die met deze vragen worstelden, ontwikkelde Lofvers destijds een nog altijd actueel blokkenschema van E2E visibility-functionaliteit dat uit dertig onderdelen bestaat. Met behulp van een gratis online assessment kunnen bedrijven hiermee inzichtelijk maken waar voor hen de verbeterpotentie zit.
Softwareoplossingen
Ook het aanbod van softwareoplossingen voor supply chain visibility is volop in ontwikkeling. Tijdens de E2E Demo Day tonen vier toonaangevende leveranciers hun nieuwste producten, die ieder op hun eigen manier indruk maken, maar ook behoorlijk van elkaar verschillen.
Zo heeft Celonis met de expertise van Business Proces Mining een digitale supply chain twin ontwikkeld, biedt Oracle visibility in combinatie met een totaalpakket aan supply chain-oplossingen, is Caroz een logistieke regisseur met een control tower-aanpak en is Dilx een echt technologiebedrijf gespecialiseerd in logistiek.
Lofvers: ‘Deelnemers aan dit evenement hebben van tevoren een beeld wáár in hun bedrijf de witte vlekken zitten op het gebied van visibility. Tijdens de demo’s van deze vier topleveranciers horen ze wie van hen deze witte vlekken het beste in kan vullen. Ook zien ze meteen hoe dat eruitziet.’
Digital supply chain twin
Hoe complex supply chain visibility kan zijn, blijkt tijdens de presentatie van Celonis. ‘Wij bieden een intelligence platform, een digital supply chain twin die je als een schil over je bestaande bedrijfssystemen plaatst en waarin je procesmatig vastlegt hoe je op bepaalde supply chain-risico’s wilt reageren’, vertelt Katherine Darakova die namens Celonis de demo doet.
Ze toont een voorbeeldscherm van een distributienetwerk. Met kleuren is te zien waar gemaakte afspraken over levertijden of orderhoeveelheden in gevaar dreigen te komen. Ze klikt er één aan en maakt duidelijk waar – als gevolg van een vertraging in de aanvoer – een klantorder niet op tijd kan worden geleverd.
Darakova: ‘De vraag is nu hoe je dat gaat oplossen. Wat wordt je mitigatieproces? Je kunt de gevraagde producten vanuit het dichtstbijzijnde dc uitleveren, als de producten daar wél op voorraad liggen, maar het is maar de vraag of dat slim is. Misschien leidt dit wel tot onacceptabel hoge transportkosten of komen er juist weer andere klantorders in gevaar. Dat moet je goed afwegen.’
Data-koppeling
Een grote uitdaging bij het implementeren van visibility-systemen is dat je met veel ketenpartners en IT-connecties hebt te maken. Wil je kunnen zien of de truck van een logistiek dienstverlener op tijd bij jouw warehouse arriveert, dan zul je hiervoor een data-koppeling moeten maken. Maar wat als die logistiek dienstverlener jouw vracht weer heeft uitbesteed aan een onderaannemer of een zzp’er? Zijn die data dan ook beschikbaar?
Overigens worden bij Caroz de koppelingen met transporteurs door de leverancier zelf gebouwd. En Dilx laat deze dag zien hoe je zelfs met een eenvoudige chauffeurs-app al aan real-time ritdata kunt komen.
Livedemonstraties
De E2E Demo Day is zo opgezet dat leveranciers en deelnemers echt de diepte in kunnen gaan. De sessies duren een heel uur en worden vier keer achter elkaar herhaald. Hierdoor zijn er per sessie hooguit drie tot zes deelnemers aanwezig die uitgebreid hun eigen casuïstiek kunnen inbrengen.
‘Je leert veel van wat andere deelnemers vragen, vooral als ze al wat verder zijn dan jij’, zegt deelnemer Carla Bergman, Director Global Supply Chain Programs bij Logitech. ‘En je krijgt de oplossingen echt te zien, dat maakt het ook heel sterk.’ Ze refereert daarbij onder andere aan de presentatie van Dilx. Hierin werd een sprekende AI-bot gedemonstreerd die, in geval van vertragingen, zelf nieuwe tijdvensters kan afspreken met de dockplanner van een warehouse.
Spectaculaire presentatie
‘Dit is slechts een voorbeeld van wat wij voor klanten kunnen inrichten’, vertelt Sidd Iyer van Dilx na afloop van zijn spectaculaire presentatie. ‘Het is natuurlijk bijzonder dat een robot een telefoongesprek kan voeren, maar de echte kracht zit ’m erin dat op de achtergrond alle relevante TMS- en planningssystemen worden aangehaakt. Eerst om te checken of het voorgestelde tijdslot ook past en daarna om de afspraak daadwerkelijk door te voeren.’
Wat hij ziet, is dat er grote verschillen zijn in wat bedrijven onder visibility verstaan en welke wensen ze daarbij hebben. ‘Het ene bedrijf wil inzicht in zijn Expected Times of Arrival (ETA’s), de andere in zijn carbon footprint en weer een andere wil grip houden op zijn Demurrage & Detention-kosten. Visibility is een containerbegrip dat ieder bedrijf op zijn eigen manier moet invullen. We hebben ons platform bewust modulair opgezet zodat we al deze facetten kunnen afdekken.’
Businesscase voor visibility
De hamvraag voor de deelnemers is wat E2E supply chain visibility een bedrijf precies oplevert. Dat kan van alles zijn. ‘Bij bierbrouwer AB InBev heeft ons platform tot een reductie in truckkilometers van 17 procent geleid’, meldt Darakova van Celonis.
Visibility leidt ook tot een hogere leverprestatie en een betere service richting de klant, stelt Rob Lormann, Head of Logistics bij Versuni (voorheen Philips Domestic Appliances, red.). Al vraagt hij zich af of dat voor Versuni de investering rechtvaardigt. De retailers waaraan hij levert, maakt het binnen een afgesproken periode vaak niet zoveel uit of een zending een weekje vroeger of later komt. ‘Als een hogere leverbetrouwbaarheid echter betekent dat we wereldwijd onze voorraad met een week kunnen reduceren, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.’