E-commercebedrijf Konga verovert Nigeria

Het Afrikaanse e-commercebedrijf Konga verovert Nigeria in rap tempo. En dat ondanks een totaal gebrek aan logistiek in het land en een uiterst zwakke supply chain, bericht het FD van 23 december 2014. Konga is een kruising tussen Bol.com en Marktplaats.nl. Grote man achter het bedrijf is Sim Shagaya, inmiddels één van de belangrijkste internetondernemers van Afrika. Shagaya studeerde in de Verenigde Staten en heeft een MBA van Harvard. Hij was hoofd Afrika bij Google, begon een reclamebureau voor billboards en startte daarna DealDay, een Groupon-achtig webbedrijf.

Twee jaar geleden zette Shagaya Konga op. Eerst met eigen geld, maar al snel kwam er een kapitaalinjectie van de Zweedse investeringsmaatschappij Kinnevik en het Zuid-Afrikaanse mediabedrijf Naspers. Gezamenlijk staken zij bijna honderd miljoen dollar in Konga.

Sim Shagaya

Het grote verschil tussen het runnen van een e-commercebedrijf in Nigeria met Europa of de Verenigde Staten, is volgens Shagaya de logistiek. ‘En dan vooral het totale ontbreken daarvan in Nigeria. In de VS bestelt iemand iets op Amazon, en UPS komt het bezorgen. Zo’n eenvoudige pakketbezorger hebben wij hier helemaal niet. De “supply chain” is bijzonder zwak. Producten zijn niet altijd op voorraad, dus moeten we veel zelf opslaan.’

Sorteercentra bestaan er volgens Shagaya in Nigeria ook al niet. Dus doet Konga alles zelf. ‘We nemen allerlei mensen aan, van softwareprogrammeurs tot brommerkoeriers. In verschillende steden in het land zijn we nu een soort postkantoren aan het bouwen waar mensen hun goederen kunnen afleveren. Het werkkapitaal is dus hoog. Daarnaast gaat nog steeds 90 procent van de betalingen contant, wanneer de goederen geleverd worden. Simpelweg omdat de betalingsinfrastructuur vaak problematisch is.’

Dat alles neemt niet weg dat Konga inmiddels een half miljoen klanten telt. De omzet steeg van vierhonderdduizend euro per maand begin 2014 tot vijf miljoen euro nu. Shagaya: ‘De mensen die Konga gebruiken als marktplaats vormen de toekomst van ons bedrijf. Nu al komt 60 procent van onze omzet uit de handel van derden via onze site, waarvoor wij commissie ontvangen. Dat wordt alleen maar meer. We openen echt een markt in dit land.’