E-commerce leidend bij Macintosh Fashion

‘We worden steeds meer een service center’, dat zei Geert Mulder, Logistics Manager bij Macintosh Fashion tijdens het bedrijfsbezoek van de SCM Professionals Club aan het distributiecentrum in Den Bosch op 21 februari 2013. ‘E-commerce wordt leading bij acties. Momenteel wordt 33 procent van de beschikbare DC-uren gebruikt voor e-fulfilment. Naar verwachting krijgt dit in 2015 de overhand.’

Mulder was voorheen logistiek manager van het distributiecentrum van Scapino in Assen. Sinds vorig jaar heeft hij ook de formules van de Hoogenbosch Retail Groep erbij. ‘Ik dacht: Dat is ook schoenen. Dat kan ik er wel bij hebben, maar dan zie je dat er toch wel een groot verschil zit in de logistiek tussen een discountgedreven organisatie en reguliere schoenen winkels’, zegt hij. ‘Je had me net zo goed in een conservenfabriek neer kunnen zetten, grap ik wel eens. Het blijft echter een heerlijke uitdaging al deze stromen te managen.’

Cross-channel

Met 873 winkels, 11 webshops in 2011 en 76 procent van de omzet is de sector Fashion het  grootste aandeel aan winkelformules binnen de Macintosh Retail Group. In de visie van Macintosh Fashion is het sec naast elkaar aanbieden van diverse verkoopkanalen (multichannel) onvoldoende om hedendaagse consumenten te binden.

De retailer opereert daarom cross-channel: het biedt services over de verschillende merkformules heen. ‘Als je een product bij ons bestelt, kun je het bij iedere winkelformule ophalen en terugbrengen. Een bij Scapino of Dolcis gekocht product kan bij Manfield worden geruild en omgekeerd’, illustreert Mulder in zijn inleidende presentatie wat hij daarmee bedoelt. ‘Dit maakt het steeds complexer en levert vanuit logistiek steeds meer druk naar boven omdat de goederenbewegingen toenemen.’

Een ander vraagstuk is bijvoorbeeld het reserveren van de winkelvoorraad. ‘Welke voorraad maak je vrij voor de webwinkels en wat reserveer je voor de fysiek winkel? Het liefst leg je het in een keer op de goede plek neer, first time right’, aldus Mulder. ‘Mijn logistieke uitdaging is: keep it simple stupid.’

Gratis retourneren

Tijdens de rondleiding door het distributiecentrum konden lang niet alle deelnemers zich spiegelen aan de grote volumes waarmee Macintosh handelt. Na de rondleiding poneerde Martijn Lofvers van Supply Chain Magazine een aantal stellingen over e-commerce. Zo discussieerden de deelnemers over het wel of niet managen van kanaalconflicten en over het gratis kunnen retourneren van artikelen. Lofvers stelde dat service gratis is en dat retailers voor diensten best een prijs kunnen vragen.

‘Retouren zijn in de fashion uitgevonden om een stuk angst te overwinnen’, merkt een deelnemer op. Het is dus de vraag of een retour iets is om te ontmoedigen of juist de reden waarom mensen gaan bestellen. Na de sessie bleven dus nog genoeg vragen onbeantwoord. Reden temeer om er veel met elkaar over te praten en kennis te blijven delen.