Dynagroup: succesvol reparateur door kwaliteitstransport

Gestart als reparateur van mobiele telefoons, groeide het Limburgse Dynafix uit tot een gerespecteerde logistieke organisatie. De zeshonderd koeriers van de tak Dynalogic worden ingezet voor specifieke diensten en bestellingen die zorgvuldig en persoonlijk moeten worden afgeleverd. En dat op elk gewenst moment. Het FD van 17 mei 2016 belicht moedermaatschappij Dynagroup als innovatief groeibedrijf.

Dynafix startte in 1995 in het Limburgse Nuth met de reparatie van de eerste draadloze telefoons. En hoewel het aantal reparatiebedrijven begin deze eeuw hand over hand toenam, bracht Dynafix het tot marktleider in de Benelux. Van de in gebruik zijnde 25 miljoen telefoontjes, wordt jaarlijks 6 procent gerepareerd. Daarvan neemt Dynafix 70 procent voor zijn rekening. Iedere maand worden in Nuth circa 100.000 mobieltjes nieuw leven ingeblazen.

Vanaf 2007 gaat het snel met het bedrijf. Dat begint met de oprichting van de logistieke poot Dynalogic. Die komt er speciaal om telefoons bij winkels op te halen en weer bij mensen thuis af te leveren. Volgens CEO Dick Wammes van Dynagroup een ‘uit nood en frustratie geboren idee’. Geen enkel ander bedrijf kreeg dat snel genoeg voor elkaar. Bovendien redeneerden zij vooral vanuit hun eigen mogelijkheden en niet vanuit de klant, aldus Wammes.

Reparatiewerk niet uitbesteed

In tegenstelling tot de concurrentie besteedt Dynafix het reparatiewerk niet uit aan bedrijven in Oost-Europa of Azië. De loonkosten zijn daar weliswaar lager, maar de afstand maakt de doorlooptijden veel langer. Wammes: ‘En wie kan nog dagen zonder zijn smartphone?’ Bovendien bemoeilijkt het de controle, waardoor ook het waarborgen van de privacy lastiger wordt. En bedrijven die onzorgvuldig met persoonlijke data omgaan, riskeren enorme boetes.

Dynalogic geldt inmiddels als een serieuze concurrent van DHL en PostNL. En dan niet voor de aflevering van bulk, maar voor specifieke diensten en bestellingen die met zorg en persoonlijk moeten worden afgeleverd op een moment dat het de klant schikt. Zo doen de koeriers van Dynalogic een leeftijdscontrole bij de levering van alcoholische dranken en checken ze of de ontvanger van een paspoort of medicijn ook de aanvrager is.

Zeven logistieke centra

Inmiddels is Dynalogic goed voor bijna 40 procent van de in 2016 door Dynagroup gerealiseerde omzet van 95 miljoen euro. In de Benelux heeft het de beschikking over zeven logistieke centra. En tot de klantenkring behoren grote webwinkels als Coolblue, Bol.com en Wehkamp. Dat dat niet erg bekend is, komt omdat low profile geopereerd wordt. De bestelwagens mogen namelijk geen aandacht trekken vanwege de paspoorten, credit cards of telefoons die erin vervoerd worden.

Overigens groeide vanuit de thuisbezorging in 2014 weer een nieuwe loot aan de Dynagroup-stam: Dynacommerce. Dat maakt software die klanten helpt hun oude, vaak verkokerde systemen voor winkels, telesales en webverkoop te verbinden. Een zogeheten omnichannel-oplossing, waar veel vraag naar is, meldt CEO Wammes in het FD. ‘Dynafix kan alleen de beste zijn als Dynalogic snel kan leveren. De IT van Dynacommerce knoopt alles aan elkaar.’