Duurzame lijn schoonmaakmiddelen met circulair verpakkingsconcept

schoonmaakmiddelen

Het nieuwe Nederlandse merk ClearCircle brengt een afbreekbare lijn schoonmaakmiddelen op de markt in een nieuw, circulair verpakkingsconcept. De schoonmaakmiddelen, bedoeld voor de professionele werkomgeving, zitten in verpakkingen die na gebruik worden opgehaald, hergebruikt en in eigen beheer verwerkt tot nieuwe ClearCircle-producten, zoals doseerapparatuur.

Medewerkers van ClearCircle bezorgen de schoonmaakmiddelen direct aan de klant, vullen de voorraad aan en nemen de lege verpakkingen weer mee. Via een volgens het bedrijf innovatief proces worden de verpakkingen tot wel acht keer hergebruikt, gerecycled en uiteindelijk verwerkt tot doseerkubussen en andere relevante producten. Het ‘bag-in-box’-retourprogramma bespaart klanten niet alleen tijd, maar ook transport- en afvalverwerkingskosten. Bovendien verlaagt het hun CO2-uitstoot.

Verpakkingen uit rietsuiker

De verpakkingen bestaan voor 81 procent uit rietsuiker en worden na gebruik 85 procent kleiner doordat ze vacuümzuigen. Een gebruiksvriendelijke app geeft klanten real-time inzicht in onder andere hun voorraad en de gerealiseerde afvalreductie. Dankzij deze full-service-dienstverlening kunnen bedrijven hun werkomgeving voortaan op een duurzame manier schoonhouden.

Jaarlijks wordt in Europa ruim 25 miljoen ton aan plastic afval geproduceerd. Roland Aartsen, oprichter en mede-eigenaar van ClearCircle, zegt het bag-in-box-retourprogramma ontwikkeld te hebben om bij te dragen aan een oplossing hiervoor. ‘Voor een doseerkubus worden gemiddeld twaalf verpakkingen van 3 liter hergebruikt.’ Het bedrijf richt zich met name op grootverbruikers van schoonmaakmiddelen zoals horeca, zorginstellingen en overheidsinstellingen.

KNVB Campus gebruiker van het eerste uur

Het trainingscentrum op de KNVB Campus in Zeist is een van de eerste gebruikers van de ClearCircle-producten. Volgens Jacco Rozenberg, Service en Keuken Chef van het KNVB-opleidingscentrum, telt voor de KNVB Campus niet alleen een brandschone keuken, maar zeker ook de wijze waaróp deze schoongemaakt wordt. Hij meldt dan ook blij te zijn met het nieuwe schoonmaakconcept, omdat het hen volledig ontzorgt en ook nog eens helpt hun afval en footprint te reduceren.