Duurzaamheid loont, maar is niet altijd traceerbaar

De wereldwijde vraag naar natuurlijke grondstoffen zoals koffie, thee, cacao en palmolie groeit sterk. Alle signalen wijzen er echter op dat de boeren die deze grondstoffen produceren op lange termijn niet aan de vraag kunnen voldoen. De meeste afnemers proberen de aanvoer van grondstoffen daarom zeker te stellen door te investeren in duurzaamheid, meestal via onafhankelijke certificeringsinstanties. Het is echter nog maar de vraag of zij de duurzame grondstoffen in dezelfde mate ontvangen als waarin ze zijn ingekocht – zeker als het gaat om cacao en palmolie.

De wereld telt in 2050 naar verwachting negen miljard mensen, twee miljard meer dan nu. Nog sneller dan de wereldbevolking groeit het aantal middenklassenconsumenten. KPMG heeft berekend dat in 2030 drie miljard meer mensen tot deze welvarende klasse gerekend mogen worden dan in 2010. Met name in de opkomende economieën in het Verre Oosten, Zuid-Amerika en delen van Afrika zal de consumptie sterk stijgen, juist ook van ‘luxe’ producten zoals koffie, thee en chocola.

Tegelijkertijd voorspelt het World Resources Institute dat de landbouwgronden rondom de evenaar waarop deze producten worden verbouwd, in 2050 als gevolg van klimaatverandering twintig tot vijftig procent minder zullen opbrengen dan nu. Handelsbedrijf Amtrada signaleert met de internationale kopers van cacao nu al dat de oogst van veel cacaobomen zowel in kwantitatief als kwalitatief opzicht minder wordt. ‘Daar komt bij dat het in West-Afrika helemaal niet hip is om cacaoboer te zijn’, stelt Franka Seijbel van Amtrada.

Kortom: de vraag naar koffie, thee en cacao groeit enorm, terwijl het aanbod afneemt. Als er niets verandert, ontstaan grote problemen voor de foodproducenten die deze natuurlijke, hernieuwbare grondstoffen verwerken.

Gelukkig zijn naast deze alarmerende cijfers ook positieve geluiden te horen. De koffie-, thee- en cacaoboeren die zijn aangesloten bij Fairtrade International, UTZ Certified of Rainforest Alliance, zien de opbrengst van hun landbouwgronden juist toenemen.

Het volledige artikel is te lezen in Supply Chain Magazine 1 van februari 2014. Aan het woord komen supply chain practitioners van Starbucks, Unilever, Ahold, Tony’s Chocolonely en Amtrada.

>> Neem nu een digitaal abonnement en lees verder op de iPad of Android.