Duitse Audi-fabrieken dicht na staking in Hongarije

Audi

Een fabrieksstaking in het Hongaarse Györ heeft er vorige week voor gezorgd dat de productie in twee Duitse fabrieken tijdelijk moest worden gestaakt. In de fabriek in Györ worden Audi-motoren gemaakt. De Duitse fabrieken – in Ingolstad en Neckarsulm – bouwen die motoren vervolgens in de wagens. Door de staking kwam het werk echter tijdelijk stil te liggen.

In de fabriek in Hongarije werken in totaal bijna 12.000 mensen. Ruim 4000 werknemers legden donderdag voor een week het werk neer. Ze eisten een loonsverhoging van 18 procent.

Het was de tweede keer in relatief korte tijd dat het VW-concern geconfronteerd werd met ontevreden medewerkers in midden-Europa. In juni 2017 werd ook in Slowakije al gestaakt voor een beter loon.

In de fabriek in Györ worden niet alleen de A3, de TT en de nieuwe Q3 gebouwd, het is ook een belangrijke motor-productieplaats; voor Audi, maar ook voor andere merken van de Volkswagen-groep.

De vestiging levert zowel diesel- en benzine- als elektrische motoren. Die worden vanuit Hongarije ’s nachts per trein naar de Duitse fabrieken vervoerd en daar direct de volgende dag in de auto’s gemonteerd.

Eis ingewilligd

De arbeiders in Györ gingen pas weer aan het werk nadat de directie hun eis voor loonsverhoging had ingewilligd. Audi hoopt de productie in haar fabrieken nu langzaam weer op gang te brengen.

De staking tekent de problematiek van het vestigen in lagelonenlanden: zodra deze landen economische voorspoed kennen, gaat het prijspeil er omhoog en krijgen producenten er te maken met flink hogere kosten.