Dubbele groeicijfers DPD door grensoverschrijdende bezorging

DPD

Pakketbezorger DPD Group groeit hard, harder nog dan de 8 procent groei die de markt voor pakketvervoer doormaakt. ‘De ambitie is om jaarlijks met 15 tot 20 procent te groeien, en dat lukt’, zegt Robert van Straaten, directeur marketing en sales van DPD Nederland in het FD van 24 februari 2016. De groei lijkt te danken aan het feit dat DPD vol inzet op grensoverschrijdende bezorging.

De nieuwe jaarcijfers van het Franse moederbedrijf van DPD, Geopost, tonen dat Geopost over 2015 een omzet van 5,7 miljard euro realiseerde; een stijging van dik 15 procent ten opzichte van 2014. In de Benelux groeide de omzet met 14 procent. Daarmee moet DPD Group alleen het Duitse DHL voor laten gaan als grootste pakketbezorger in Europa. DPD Group vervoert wereldwijd meer dan 3,6 miljoen pakketten per dag.

Waar concurrenten als DHL en TNT Express ook veel luchtpost verzorgen, is DPD gespecialiseerd in vervoer over de weg. De Nederlandse tak van DPD, met een hoofdkantoor in Best, legt zich vooral toe op het vervoeren van pakketten vanuit Nederland naar de rest van Europa en minder op binnenlands vervoer. ‘In het grensoverschrijdende vervoer over de weg zijn wij marktleider met bijna 28 procent van de markt’, aldus Van Straaten.

Meer pakketten over de grenzen heen

Van Straaten signaleert dat er steeds meer pakketten over de grenzen heen worden besteld en vervoerd. Hij haalt in het FD het voorbeeld van dierenwinkel Zooplus aan, waarvoor DPD veel bezorgt. ‘Als een consument in Frankrijk op de Franse website van Zooplus een hondenriempje bestelt, leveren wij dat vanuit Nederland. Andersom leveren we sinds kort voor Amazon vanuit Duitsland naar Nederland.’

Kleine bezorgers leggen het volgens de DPD-topman af tegen de groten, die er volgens hem beter in slagen hun netwerken en ICT op peil te houden. Consumenten worden namelijk steeds kritischer en willen zo min mogelijk bijdragen in de vervoerskosten. Ook willen ze zelf kiezen wáár ze hun pakket laten bezorgen en bovendien het liefst tot op het uur nauwkeurig weten hoe laat het pakje aankomt. Van Straaten: ‘Die service kunnen wij door heel Europa bieden.’