DSM optimaliseert goederen- en informatiestromen

[Partnercontent]

Logistics Control Tower oplossingen zijn sterk in opkomst. In heel Europa heeft DSM Engineering Plastics, kortweg DEP, het contractmanagement met zijn vervoerders in eigen hand gehouden, maar daarbij het transportmanagement uitbesteed aan Lead Logistics Provider (LLP) IDS. De eerste besparingen en efficiencyvoordelen kon het bedrijfsonderdeel al in de boeken bijschrijven.

Jan Pedro Vis, manager Customer Service & Sales Operations bij het DSM-onderdeel, verklaart de strategische keuze voor een LLP. “De goederenstromen worden steeds complexer. Het aansturen van vervoerders moest vanaf de verschillende productiesites gebeuren. Ons doel was echter niet alleen effieciencywinst te realiseren, maar ook de service aan onze klanten te verbeteren. Het allerbelangrijkste in het transportproces is het terugbrengen van het aantal klachten van klanten.”

Volgens Vis dreigde het bedrijf de grip en het overzicht over zijn zendingen en vervoerders te verliezen. “Verbetering van het logistieke proces bereik je vooral door een veel betere analyse van alle informatie rond dat proces. Centraal in ons concept staat het delivery window, een tijdsruimte waarbinnen de klant beleverd wil worden en met welke wijze van transport. Daarom hebben we een gespecialiseerde partner als LLP in huis gehaald.”

Ketenregisseur
Sinds begin 2010 is het transportmanagement voor het volledige Europese verpakte vervoer (jaarlijks 18.000 zendingen) aan IDS is uitbesteed. Deze ketenregisseur, ook wel Logistics Control Tower genoemd, stuurt alle transportactiviteiten centraal aan. IDS fungeert als sparringpartner naast DEP, en de gehele operationele begeleiding van het transport wordt door IDS afgewikkeld. De orders vanuit DEP worden via een Carrier Management Systeem (CMS) door IDS naar de vervoerders doorgezet.

Zaken als het onderhandelen over de tarieven en de selectie van vervoerders doet de DSM-divisie zelf. De reden hiervoor is puur een kwestie van koopkracht. Een concern met de omvang van DSM is in staat aanzienlijke schaalvoordelen te behalen. “Dat niet alleen”, vult Vis aan, “We streven naar een goede en stabiele relatie met onze vervoerders. We willen hen ook op de lange termijn aan ons binden.”

Flexibel
DEP was er volgens Vis ‘snel uit’ dat het concept van het delivery window het meest bruikbare was, de uiteindelijke keuze voor IDS bracht meer tijd met zich mee. “Er zijn veel partijen in de markt die groot zijn in data-analyse. Voor ons was belangrijk dat we geen logge dienstverlener wilden, maar een partij die fl exibel genoeg is om de logistieke oplossing rond ons proces heen te bouwen. Bij grote dienstverleners moeten verladers zich vaak aanpassen. Wij wilden onder meer de betalingen en de afmeldingen van zendingen naar onze eigen wensen inrichten. IDS voldeed daaraan.”

Facturen
DEP bespaart op zijn crediteurenadministratie met de self billing tool die in het CMS zit. Vervoerders sturen niet langer hun eigen facturen in, maar krijgen automatisch overzichten van DEP die IDS uit het CMS aanlevert. DEP is zo minder tijd kwijt aan het controleren van facturen. “In 2008 zaten onze controllers nog met een dik pak rekeningen die onvolledig waren of gewoon niet klopten. Ik schat zo’n twintig procent van de facturen. Die foutmarge konden we met het SAP-systeem, dat alleen maar kilo’s kan relateren aan de transportprijs per ton, niet oplossen. De contracten met onze vervoerders zijn te ingewikkeld. We hebben het foutpercentage nu terug kunnen dringen naar minder dan een half procent.”

De samenwerking met IDS heeft al kwantificeerbare resultaten opgeleverd. Volgens Vis is het aantal klachten aanzienlijk gedaald tot onder het niveau van vijf klachten per duizend zendingen. Niet in de laatste plaats scheelt het DEP ook in personeelskosten (full time equivalents).

Kijk op idsnl.com/dep voor de gehele business case.