Dromen of targets najagen?

verdozing

Wat ga je doen in 2015? Ik zie nog al te vaak risicomijdend gedrag binnen bedrijven, waarbij werknemers alleen maar gefocust zijn op het behalen van, vaak moeilijk haalbare, targets. Wat zou het mooi zijn als we dit jaar op dat vlak een positieve verandering in gang kunnen zetten. Dat we meer invulling kunnen gaan geven aan onze dromen en ons niet de hele tijd alleen maar hoeven te focussen op targets.

Het was Martin Luther King die in 1963 voor een grote menigte zijn fameuze uitspraak ‘I have a dream’ deed. Een uitspraak waar hij mensen mee in beweging kreeg en een verandering in gang zette, in de hoop de wereld een beetje beter te maken. Door mensen aan te spreken op hun innerlijke behoefte om dromen waar te maken en na te jagen. Ik vrees dat het effect anders geweest was als hij gezegd had: ‘I have a target for you’. Ik vermoed dat bij het merendeel van de mensen de nekharen recht overeind waren gaan staan.

Betekent dit dat targets slecht zijn? Nee. Het halen van targets is de stap die uiteindelijk leidt tot het waarmaken van iemands wens of droom. De stip op de horizon die de uiteindelijke drijfveer weergeeft van alles waar je als bedrijf je best voor doet en waar je alles in je bedrijf voor in beweging en beroering moet krijgen. Het is heus niet onredelijk als werkgevers van hun werknemers verlangen iedere dag net een beetje beter te presteren dan gisteren. Maar mag het dan ook iedere dag een beetje leuker zijn? We gaan naar een bestemming, maar de reis ernaartoe mag toch ook prettig zijn?

Sensationeel leiderschap

Dus, bazen van deze wereld, iets meer sensationeel leiderschap mag best! Geef realistische targets, zodat iemand kan outperformen om de targets te overstijgen, in plaats van ze braaf binnen de lijntjes in te kleuren en afgemeten zijn inspanningen in te zetten. Geef mensen de ruimte om zichzelf te ontwikkelen en zichzelf opnieuw uit te vinden, waardoor de juiste dosis lef en durf weer bij mensen komt bovendrijven. Het resultaat volgt meestal vanzelf. Mensen komen verder dan gepland en kunnen dynamisch worden bijgestuurd.

Kortom, met een beetje meer Martin Luther King in je bedrijf en iets meer durven dromen, krijg je meer mensen in beweging. En beweging is waar het uiteindelijk om draait. Je moet in beweging komen en dingen gaan doen om targets te bereiken. Alleen zo kun je dromen realiseren!

René Geujen, Slimstock