Logistiek dienstverleners missen dominante strategie

Logistiek is lastig. Voor veel bedrijven is niet duidelijk wat de toegevoegde waarde van deze activiteit is. Dat kan voor producenten en retailers de reden zijn om dit maar uit te besteden aan logistiek dienstverleners. De vraag is of dit wel een verstandige stap is. Om eindelijk op een intelligente manier naar uitbesteding van logistiek te kijken, heb ik adviesbureau Districon, logistiek dienstverlener DSV Solutions en Nyenrode Business Universiteit bij elkaar gebracht. We zijn in een vergevorderd stadium van wat wereldwijd de standaard moet gaan worden voor het assessment van mogelijke logistieke uitbesteding.

 

Uit dit assessment komen vier typologieën voor verladende productie- en retailbedrijven op gebied van logistiek, die zijn weergegeven op de as van de mate waarin de supply chain uniek is en de strategische toegevoegde waarde van uitbesteding. De eerste test met informatie van verladers overtuigen mij dat dit een baanbrekende online tool wordt.

Terwijl ik de laatste tijd met dit assessment bezig ben, merk ik dat veel supply chain managers niet bekend zijn met slechts drie mogelijke succesvolle bedrijfsstrategieën van de wetenschappers Michael Treacy en Fred Wiersema: Product Leadership (beste product, bijvoorbeeld Apple), Operational Excellence (beste totale kosten, zoals Walmart) en Customer Intimacy (beste totaaloplossing, zoals Office Depot).

Naast productie-, groothandels- en retailbedrijven moeten ook logistiek dienstverleners weten wat hun dominante strategie is, overall of voor een divisie. Alleen voor pure 4PLspelers met een logistieke cross chain control tower is productleiderschap mogelijk weggelegd. De overige logistiek dienstverleners moeten kiezen tussen Customer Intimacy en Operational Excellence. Een logistiek dienstverlener die Customer Intimacy als onderscheidende strategie nastreeft, luistert goed naar de wensen van (potentiële) opdrachtgevers en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan bestaande klanten.

En deze speler weet wat de gemiddelde levensduur van een klantrelatie is (door de bank genomen langer dan een contractperiode) en baseert hierop de investeringen. De overige logistiek dienstverleners zijn gedwongen tot de strategie Operational Excellence, hopelijk duidelijk gespecialiseerd naar een branche waarin ze de lastige logistieke processen door en door kennen en slimmer kunnen afhandelen.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl