Disruptieve supply chain

Het jaar is nog niet om, maar voor mij is ‘disruptie’ het woord van 2015. Het FD schrijft bijna iedere week hierover en heeft zelf een handige disruptiemeter per branche ontwikkeld. Maar het was ook het onderwerp van openingsspreker Mike Burkett van Gartner tijdens hun recente supply-congres in Londen.

Dankzij nieuwe technologieën als 3D printing, Internet of Things, geavanceerde analysesoftware en drones gaan we een volatiele wereld in waar brancheoverschrijdende concurrentie ontstaat, wat nieuwe kwetsbaarheid met zich meebrengt. Burkett waarschuwde de ogen goed open te houden voor nieuwe concurrentie. ‘Digitale startups vinden plaats in elke functionele afdeling, in marketing, HR, IT, verkoop en logistiek.’ Het is daarom cruciaal om talenten in de gaten te houden en een aparte afdeling in te richten om te experimenteren, zoals BASF onder andere doet. Hij haalde ook een treffende uitspraak van oud-topman Jack Welch van General  Electric aan: ‘Als het tempo van verandering buiten sneller gaat dan intern, dan is het einde nabij.’

De geweldig inspirerende spreker Hamish Taylor, getraind als brand manager bij Procter & Gamble en later CEO van Eurostar, was tijdens hetzelfde congres ook heel duidelijk over concurrentie: ‘Als je aan het rennen bent en een ander zit je achterna, dan moet je gewoon sneller rennen. Als je een doorbraak wilt bereiken, dan moet je buiten je huidige omgeving kijken. Om customer service te verbeteren, is het cruciaal dat de praktische inzichten van de staf in de frontlinie en van supply chain-collega’s worden gedeeld.’ Als goed voorbeeld voor de supply chain noemde Taylor de reddingsbrigade. Daar draait het om snelheid en weet iedereen waarom ze doen wat ze doen.

In eerdere columns heb ik al een vergelijking gemaakt tussen de elf posities in een voetbalopstelling en de functionele afdelingen binnen een bedrijf. Voor grote bedrijven geldt die analogie nog steeds. Maar ze moeten wel beseffen dat disruptieve start-ups besloten hebben aloude spelregels aan hun laars te lappen en een ander spel te spelen met minder afdelingen (spelers), bijvoorbeeld ijshockey of basketbal. Dit zijn disruptieve, wendbare supply chains die het kunnen winnen van de gevestigde orde.

ir. Martijn Lofvers
uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl