Discutabele schakel

Het warehouse is een ondergewaardeerde schakel in de supply chain. Wel begrijpelijk. Want de functie van supply chain management is na jaren eindelijk het operationele niveau van logistiek ontgroeid en krijgt in het ideale geval de complete verantwoordelijkheid over planning, inkoop, productie, distributie en service. Hierin is het warehouse slechts een van de vele aandachtspunten.

De onderwaardering van het warehouse maakt het nog niet tot de zwakste schakel, stelt professor René de Koster van de Erasmus Universiteit Rotterdam in gesprek met Supply Chain Magazine. Alleen komen problemen in de keten veelal pas in het warehouse aan de oppervlakte. Frank Timmers noemt het warehouse niet de zwakste, maar wel de meest pijnvolle schakel. Als supply chain-directeur van Access Business Group (ABG) zou hij het liefst zijn voorraden elimineren, maar in praktijk heeft hij deze toch nodig om servicelevels te garanderen.

‘Het beste warehouse is geen warehouse’, meent professor Kees Jan Roodbergen van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij kijkt in zijn onderzoeken vooral naar het ontwerp van de keten en de bijbehorende processen. De insteek van Roodbergen is helemaal in lijn met die van mij. Bij supply chain management draait het in de eerste plaats om overzicht en daarna pas inzicht. Vergelijkbaar is de mening van goeroe Peter Drucker: ‘doing the right things’ is belangrijker dan ‘doing things right’.

Een onderbelicht aspect in de discussie over warehousing is woordgebruik. Zoek je in Google op ‘magazijn’ naar afbeeldingen, dan krijg je allemaal foto’s van volle palletstellingen. Het woord ‘distributiecentrum’ levert voornamelijk foto’s vanuit de lucht op, veel strategischer. Een supply chain-directeur van een internationale retailketen vertelde me onlangs dat voor de sterk groeiende belevering van Italië een logistieke uitbreiding nodig bleek naast het Europese distributiecentrum in Limburg. Dit bedrijf heeft er bewust voor gekozen de nieuwe schakel in de keten ‘servicepunt’ te noemen. ‘Als we het een “warehouse” hadden genoemd, dan was het een uitnodiging om het vol te leggen met voorraden.’

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl