Dirk wil niet aan internet-winkelen

Internet-winkelen: Dirk van den Broek wil er niet aan. Niet zolang het online bestellen en thuisbezorgen van boodschappen alleen maar geld kóst. Het zou volgens de supermarktketen hogere prijzen in de winkel tot gevolg hebben. Dat bericht het FD van 10 juli 2017.

De concurrentie denkt er heel anders over, maar in de top van supermarktketen Dirk van den Broek peinst men er niet over om klanten online boodschappen te laten doen. Directeur Marcel Huizing van Dirk en bestuursvoorzitter John Kruijssen van moederbedrijf Detailresult Groep melden in het FD dat Dirk van den Broek niet wil investeren in thuis-bezorgen, omdat dat simpelweg niet kostendekkend is.

‘Kosten voor bezorgen moet je ergens terughalen’, licht Huizing toe. ‘Wij kiezen heel bewust voor de laagste prijs. Dat kunnen we alleen door de kosten laag te houden.’ Overigens zegt Kruijssen dat er binnen moederbedrijf Detailresult wél wordt geëxperimenteerd met thuisbezorgen. Maar dat gebeurt bij DekaMarkt, een supermarktketen met een prijsniveau dat wat hoger ligt dan dat van Dirk.

Hybride model

Kruijssen meent dat het heel moeilijk is om als traditionele supermarkt ook een succesvolle internetwinkel te worden. ‘Zo’n hybride model is wel mogelijk, maar het gaat veel beter als het wordt opgebouwd vanuit een internetwinkel.’ Hij wijst daarbij op Coolblue, dat inmiddels ook fysieke winkels heeft, en op de overname van de Amerikaanse keten Wholefoods door webwinkel Amazon. ‘Dat model kan wereldwijd werken.’