Dirk-Jan Rombouts, Haribo: ‘Stevig fundament gelegd voor mooie supply chain-toekomst’

In een onzekere coronazomer trad Dirk-Jan Rombouts aan als Supply Chain Director bij een bedrijf dat midden in een ERP-implementatie zat en net was overgestapt naar een nieuw magazijn en twee nieuwe 3PL’s. Je kunt in een rustiger periode binnenkomen, maar zijn ogen glinsteren als hij zegt: ‘Sinds mijn bijbaantje in de supermarkt droom ik al van een functie in de retail supply chain. Deze rol bij Haribo is op mijn lijf geschreven. De fundering voor een geïntegreerde supply chain is gelegd. Ik mag ’m gaan bouwen.’

Door Oskar Verkamman en Mirjam Hulsebos

Als vader van drie kinderen en woonachtig in Brabant kon Dirk-Jan Rombouts thuis rekenen op veel bijval voor zijn beslissing om de overstap te maken naar Haribo. Het is bovendien een werkgever om de hoek die akkoord ging met zijn wens om vier dagen per week voor zijn werk bereikbaar te zijn – ‘mijn werkweken beslaan vaak meer dan 50 uur, maar ik ben door een officiële werkweek van vier dagen privé wel veel flexibeler’. En dit alles ook nog in de wereld waar hij zoveel affiniteit mee heeft.

Hij gaf er zijn functie als S&OP en Supply Chain Development Manager bij Royal Canin voor op, ondanks dat ook die functie paste als een handschoen. ‘Maar dierenwinkels staan net wat verder van me af dan supermarkten. De dynamiek in de fast moving consumer goods (FMCG) is een andere dan in de markt voor dierbenodigdheden. Ik heb twaalf jaar bij Douwe Egberts gewerkt en net als toen vind ik het ook nu weer superleuk om een supermarkt in te lopen en te kijken of onze producten er mooi bij staan in het schap. Het fysieke deel van de supply chain, waarin kleine details het verschil maken, spreekt me gewoon enorm aan.’

Welke uitgangssituatie trof je aan bij Haribo?

‘Supply chain staat hier pas een jaar of vijf op de kaart. Dit is van oorsprong een sterk salesgedreven organisatie. Haribo is een Duits familiebedrijf, met productievestigingen in heel Europa, waaronder België, maar niet in Nederland. Supply chain was in onze regio eigenlijk vooral customer service en inkoop. Omdat de fabrieken vaak net wat meer voorrang gaven aan orders uit hun eigen landen, hadden wij regelmatig problemen met de leverbetrouwbaarheid. Vooral ‘in full’ leveren was wel eens een uitdaging.

Gelukkig zag het hoofdkantoor in Duitsland ook dat een grote autonomie van de fabrieken en landenvestigingen een groot goed is, maar dat je voor een goede S&OP toch ook wel centrale sturing nodig hebt. Sinds drie jaar wordt daarom gewerkt aan een centrale planning. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde, want iedere vestiging had zijn eigen ERP-systeem. Daarom is besloten om met het hele bedrijf op één centraal SAP-systeem te gaan werken, zodat er meer transparantie komt. Maar zoals je begrijpt, is een wereldwijde SAP-implementatie een enorme operatie waar je enkele jaren voor moet uittrekken.’

Wat zijn de oorzaken van de te lage leverbetrouwbaarheid?

‘Die liggen op een aantal vlakken. In de eerste plaats is onze demand planning nog in ontwikkeling en verder aan het professionaliseren. Eén van de eerste dingen die ik daarom heb gedaan toen ik aantrad, was in gesprek gaan met onze grootste klanten – onder andere de supermarkten – om te kijken of zij op dat gebied eerder data kunnen delen. Wij horen vaak pas weken later hoeveel er is verkocht. Zeker in topperiodes, zoals november met Halloween en Sint Maarten, is dat lastig. Hoeveel voorraden zitten er daarna nog in de keten voor de ook drukke decembermaand? We moeten veel meer real-time data hebben om op te sturen.’ … … …

Meer lezen van het interview met Dirk-Jan Rombouts?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 8 – 2020.