Directe verkoop producent aan consument groeiend fenomeen

Waarom zou je eigenlijk nog een externe partij inschakelen die voor jou je spullen verkoopt ? Met de opkomst van internet is het een legitieme vraag geworden. Een vraag die producenten in de retail zich al veel langer stellen. De directe verkoop van producenten aan consumenten is dan ook een groeiend fenomeen, bericht het FD van 25 oktober 2014.

Zo heeft het Amerikaanse Procter & Gamble al eigen webshops in de VS, Groot-Brittannië en sinds dit jaar ook in Duitsland. Zonder tussenkomst van een traditionele retailer kunnen consumenten er hun luiers, shampoo of schoonmaakmiddelen bestellen. In sectoren als de dienstverlening en mode gebeurt dit al op veel grotere schaal, bij bedrijven als Ziggo, KLM, Burberry en Nike bijvoorbeeld.

Overigens blijven de ontwikkelingen op dit vlak niet beperkt tot het onlineverkoopkanaal. Zo verkoopt Apple zijn spullen zowel online als in de eigen winkels. Scotch & Soda was in eerste instantie een kledinglabel, maar opende later ook eigen, fysieke winkels. En Unilever verkoopt zijn Swirl-ijsjes al jaren in Ola-shops in de binnensteden en op treinstations.

Toch is dit buitenspel zetten van de traditionele winkelier niet altijd een succes, aldus het FD. Als voorbeeld wordt Truus.nl aangehaald. Die onlineshop werd in 2011 opgericht door onder meer Unilever, Reckitt Benckiser en Procter & Gamble. Hoewel de betrokken partijen het een kans noemden om ‘samen met retailers de online wereld te bouwen’, was het echte doel natuurlijk het verkleinen van de macht van de traditionele winkeliers. Dat mislukte echter faliekant: anderhalf jaar na de oprichting werd Truus.nl failliet verklaard.