Dimanex levert 3D-geprinte onderdelen voor zonnewagen Lightyear One

Dimanex

Dimanex levert de geprinte onderdelen voor de Lightyear One, ’s werelds eerste zonnewagen voor de lange afstand. De Utrechtse start-up is daarvoor een samenwerking aangegaan met producent Lightyear uit Helmond. Het interieur van de met zonnepanelen uitgeruste elektrische auto telt ruim zestig 3D-geprinte onderdelen die via het digitale toeleveringsplatform van Dimanex worden gefabriceerd.

De Lightyear One, die op 25 juni 2019 werd onthuld, is een prototype van een duurzame personenauto die volgend jaar in productie wordt genomen. De eerste ontmoeting van de autoproducent met Dimanex vond plaats in maart van dit jaar. Het bedrijf slaagde er vervolgens in om binnen enkele maanden tientallen interieuronderdelen gereed te hebben voor de lancering van het prototype van de auto.

Efficiëntie is een van de basisprincipes van Lightyear, meldt CEO en mede-oprichter Lex Hoefsloot van het bedrijf. Lightyear was daarom op zoek naar partners die hen in staat zouden stellen om in snel tempo een kwalitatief hoogwaardig prototype te bouwen. In de zoektocht naar een geschikte partner kwam het bedrijf uiteindelijk uit bij Dimanex, dat een cloud-gebaseerd, end-to-end platform biedt voor digitale productietechnieken.

Levering Dimanex binnen vier tot tien dagen

Lightyear leverde de ontwerpen en Dimanex de onderdelen via haar wereldwijde netwerk van additievenproducenten. Binnen vier tot tien dagen kon Dimanex leveren, afhankelijk van de complexiteit en de nabewerking van de onderdelen. Additive Manufacturing maakte het ook mogelijk om wijzigingen in het prototype snel te verwerken en tegen veel lagere kosten dan bij traditionele productie.

Volgens Dimanex-COO Henk Jonker maakt Additive Manufacturing het mogelijk om veel herhalingen uit te voeren en onderdelen snel te krijgen. ‘’We zijn in staat om de supply chain voor bedrijven als Lightyear te transformeren. Wij leveren veel sneller wat zij nodig hebben, zonder minimale bestelhoeveelheden en met de mogelijkheid op het laatste moment nog wijzigingen door te kunnen voeren’’, aldus Jonker.

Minder afval

Jonker noemt het een ‘geen gedoe-oplossing’, die bovendien tot minder afval leidt. Ook dat is volledig in lijn met de filosofie van beide bedrijven. ‘’We zijn erg trots op de snelheid waarmee we de onderdelen voor het Lightyear-team hebben geleverd en zijn blij om te zien dat elk onderdeel samenkomt in een prachtige auto, de eerste in zijn soort. Het is een geweldige samenwerking geweest met uitstekende resultaten.’’