Dik Geelen: ‘Toekomst ligt in beheer van informatie’

Dik Geelen (44) is de nieuwe directeur Procurement & Supply Chain bij Unica. De voormalig director Procurement Continental Europe bij Stork koos voor een job in de installatiebranche vanwege de ambities die Unica heeft. ‘Dit familiebedrijf groeit double digits en excellente klantbeleving is hier een sleutelwoord.’ 

HOE KOM JE BIJ UNICA TERECHT?

‘Toen een bureau mij benaderde voor de functie bij Unica was ik al in een vergevorderd stadium voor een andere baan. Desondanks raakten we in gesprek. Ik vind de installatiebranche namelijk erg interessant en de ambities van Unica geweldig. Het ondernemerschap proef je hier écht. Dit familiebedrijf groeit double digits en excellente klantbeleving is hier een sleutelwoord. Unica heeft intern alles dusdanig op orde dat de door mij zo gewenste externe focus daadwerkelijk mogelijk is. Ik kan hier op alle manieren verbinden: de toeleveringsmarkt met ons bedrijf en de afdeling Procurement & Supply Chain met het primaire proces.’

WAT SPEELT ER BIJ UNICA?

‘Unica is specialist in gebouwgebonden installatietechniek en is een one-stop-shop als het gaat om duurzame energie, brandbeveiliging, security, ICT, regeltechniek, datacenters en industrie. Het bedrijf groeit sterk en als gevolg daarvan heeft de inkoopfunctie een professionaliseringsslag nodig. Anderhalf jaar geleden is de eerste stap genomen tijdens een heroriëntatie. Er werden drie pijlers benoemd: Projecten, Technisch beheer en Specialistische bedrijven. We gaan ons ontwikkelen van ‘laat projectbetrokken’ naar ‘vroeg calculatiebetrokken’. De vraag of je “een prijsje wil maken” of vanaf het begin meedenkt in de best mogelijke oplossing is essentieel anders. Dat laatste is het spel dat we willen spelen met onze geïntegreerde oplossingen. We starten daarom met supply chain development: het ontwikkelen en creëren van de best passende supply base voor onze bedrijven. Dit doen we op basis van een category management-benadering waarbij we voorkeursleveranciers contracteren. De kennis van deze voorkeursleveranciers gebruiken we om ons optimaal te positioneren in onze bid-strategie naar klanten. Daarbij horen ook vraagstukken als risicobeheersing, ketensamenwerking, waardecreatie en innovatie.’

EN DE FYSIEKE GOEDERENSTROOM DAN?

‘Supply chain management wordt in de toekomst meer en meer het beheren van informatiestromen. Door het Internet of Things en Big Data moeten we onze aandacht gaan verleggen. Natuurlijk, de spullen moeten op de bouwplaats komen, maar het fysieke transportonderdeel wordt mijns inziens een tweede-orde-probleem. We gaan steeds meer richting predictive maintenance. Dankzij de informatiestromen zijn we steeds beter in staat om problemen voor te zijn, waardoor fysieke distributie bijzaak wordt.’