Digitale disruptie

Disrupties van nu zijn steeds meer van technologische in plaats van natuurlijke aard. De afgelopen paar jaar was er veel aandacht voor disrupties in de supply chain vanwege de aardbeving en tsunami in Japan in 2011 en de overstromingen in Thailand datzelfde jaar. Nu zorgt de snelle opkomst van digitale technologie ervoor dat allerlei branches volledig overhoop worden gehaald, na de internettsunami onder andere in de muziekindustrie, de uitgeefwereld en de reisbranche de afgelopen tien jaar. Uber en Airbnb beginnen nu respectievelijk de taxiwereld en de hotelbranche serieus te veranderen.

Annet Aris, docent digitale strategie aan businessschool Insead in Fontainebleau, somde in haar column in het Financieele Dagblad van 23 december 2014 de drie checks op of uw branche al aan de beurt is. Vraag allereerst af hoeveel verspilling er is in uw industrie, zoals ongebruikte capaciteit (lege kamers, autostoelen, vrachtwagens of containers), tijdrovende processen en veel afval. De tweede controlevraag is volgens Aris hoeveel geld uw branche verdient aan intransparantie: de klant blijft een voor hem suboptimaal product gebruiken omdat het te complex of te moeizaam is iets beters te vinden.

Ten slotte is de vraag essentieel of uw branche de klant in een kunstmatig keurslijf dwingt, omdat het beter bij uw productieprocessen past (vaste vlieg- en rijtijden) of omdat u zo meer kunt verdienen. Volgens Aris zijn branches dichter bij de consument kwetsbaarder en dus eerder aan de beurt dan in business-to-business, vanwege gevestigde belangen, ingesleten praktijken en organisatorische weerstand. Hoe complexer het product, hoe hoger de barrières, stelt ze. Maar deze vertragingsfactoren geven hooguit een paar jaar de tijd om hierop te anticiperen.

De app Uber om een taxi te bestellen laat zich volgens mij vrij makkelijk vertalen voor expresvervoer van pakketjes. Nestlé heeft naar aanleiding van een idee voor procesverbetering van één van de 36.000 supply chain-medewerkers inmiddels een app gerealiseerd onder de naam My Order. Hiermee kan iedereen, zowel intern als extern, de status van orders volgen. Met 3D-printing kunnen voorraden van dure reserveonderdelen ook digitaal worden. De volgende onvermijdelijke digitale disruptie.

ir. Martijn Lofvers
uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl