Digitaal: integreer en rationaliseer

digitaal

Er is een nieuwe trend: digital supply chain. Of zou ik moeten vragen: is er een nieuwe trend? Een nieuw supply chain-vakgebied en een nieuwe aanpak… Is dat eigenlijk wel zo? Is digital een nieuwe dimensie in het supply chain-spectrum en zullen er de komende jaren ‘digital supply chain-projecten’ worden opgestart naast de inventory planning-optimalisaties, Integrated Business Planning-verbeteringen en netwerkstudies?

Door Bas Voeten

Het lijkt mij van niet. Digital is geen silo. Het levert de supply chain professionals de nieuwe tools op die helpen om de projecten die toch al lopen of zouden moeten lopen een extra zetje te geven. U bent al bezig met een inventory planning-project? Neem dan zeker de mogelijkheden mee die Internet of Things-technologie biedt om real-time vraag en aanbod te verzamelen om een nog scherper beeld te hebben hoe de voorraadkosten te verlagen zonder de klant de dupe te laten zijn. Dergelijke combinaties, waarin digital enablers (van IoT tot drones en 3D printing) worden samengevoegd met bestaande supply chain-concepten, dat zijn de projecten waarmee u bezig moet zijn. Het implementeren van digital als een silo zal niet helpen: gebruikmaken van big data is zeker een trend, maar zonder analyse of een specifiek supply chain-proces is de waarde van de data nihil.

Niet overdrijven

Data-driven supply chain, daar zit toch de digitale vooruitgang? Nou, mag ik dat dan toch nog even nuanceren? In retrospectief bleek ik al in de vroege jaren zero’s digitaal onderlegd. Ik werkte aan een aantal projecten waarin ik ontvangen data van diverse interne en externe bronnen toevertrouwde aan een forecasting tool. Daar werd een prachtige forecast op gebaseerd die uiteindelijk veel accurater bleek dan diegene die de planners zelf gebruikten. Het gebruikmaken van data om beter te kunnen voorspellen, bestaat dus al een hele tijd.

Al sinds jaar en dag worden Point Of Sale-data (POS) gebruikt om de voorspelbaarheid van de vraag verder te optimaliseren. En ja, dat doen we bij big data, IoT ook: het zijn inderdaad nieuwe digitale technieken die ons helpen om sneller en nauwkeuriger zicht te krijgen op de markt. Maar laten we ophouden met doen alsof dit iets totaal nieuws is: mag ik het platweg een nieuwe vorm van historische data noemen? Dezelfde analogie geldt ook voor bijvoorbeeld de drone. Een wereld gaat voor ons open aan de supply chain-distributiekant. Maar let op: nieuwe distributiemogelijkheden worden en werden voortdurend ontwikkelend en de drone is een volgende stap, evolution en zeker geen revolution.

Starten vanuit proces

Ja, u kunt dit zien als een dooddoener. Starten vanuit een proces zit hopelijk in het DNA van elke supply chain professional. Maar het lijkt erop dat elke keten zich stort op digital en met de vraag komt om binnen de keten een nieuwe digitale technologie te implementeren, bijvoorbeeld blockchain. We hebben een nieuw speeltje, laten we het gebruiken. Mag ik toch verzoeken om vanuit het proces te starten? Ja, als u in de voedselketen zit dan zijn er vele redenen om deze nieuwe manier van werken, alsmede het onder controle krijgen van vraagstukken in het proces rond traceerbaarheid, te koppelen aan blockchain. Maar geldt dat ook voor een willekeurige andere keten zoals die van uw scheerapparaat? Er zullen vast onderdelen zijn in de keten van het scheerapparaat die verlangen naar traceerbaarheid, maar is daar per se deze nieuwe hippe technologie voor nodig? Ik denk van niet. Het is slechts een voorbeeld, maar het geeft aan dat we zouden moeten blijven denken vanuit het proces en mogelijke knelpunten daarin.

Geen scepticus

De zorgvuldige lezer, waartoe ik ook u reken, zal in mijn betoog niet een scepticus zien die niets met de nieuwe wereld te maken wil hebben. Dat ben ik ook zeker niet. Ik omarm de digitalisering volop. Maar integreer digitale technologie in uw bestaande bedrijfsprocessen daar waar ze daadwerkelijk waarde toevoegen. Ik wens u een mooie digitale toekomst toe!

Bas Voeten is director bij PwC Nederland