Diederik Schneemann: ‘Problematiek is overal vergelijkbaar’

Diederik Schneeman is de nieuwe Director Supply Chain & Procurement bij Mustad Hoofcare Group en was hiervoor Supply Chain Manager a.i. bij Bier&Co en Supply Chain Director bij Jumbo Spellen. ‘Ik heb er veel aandacht aan besteed om te bedenken wat ik echt zou willen in een nieuwe functie. Dat is een functie waarin ik te maken heb met alle facetten van de supply chain.’

HOE KOM JE BIJ MUSTAD TERECHT?

‘Nadat ik bij Jumbo Spellen wegging, heb ik er veel aandacht aan besteed om te bedenken wat ik echt zou willen in een nieuwe functie. Daarvoor heb ik met vakgenoten, recruiters en vrienden gesproken, om heel duidelijk te krijgen waar mijn kracht ligt en in welke supply chain-omgeving mijn achtergrond het meeste bijdraagt. Zo prefereer ik een functie waarin ik te maken heb met alle facetten van de supply chain. Dit vind je eerder bij een middelgroot bedrijf dan bij een multinational. Bedrijven met een informele sfeer en passie voor de industrie waarin ze zitten, zoals bij Bier&Co en Jumbo, passen ook bij mij. Doordat ik dit helder kon overbrengen, had Edwin Tuyn van Inspired-Search – de recruiter voor deze Mustad-opdracht – me snel op de lijst van potentiële kandidaten gezet. Het type bedrijf sluit goed aan bij mij.’

WAT GA JE BIJ MUSTAD DOEN?

‘Mustad Hoofcare is een wereldwijd opererend familiebedrijf gespecialiseerd in hoefijzers, hoefnagels en alle toebehoren van een hoefsmid. Ik rapporteer aan Hans Mustad, zevende generatie, CEO en tevens COO. Onder mijn verantwoordelijkheid vallen de aansturing van de productie, de inkoop van eindproducten en halffabrikaten, de planning en de logistieke activiteiten. De grootste supply chain-uitdagingen liggen het eerste jaar in het herontwerp van het S&OP-proces, het opzetten van een inkoopprogramma en een wereldwijde ERP-implementatie, die overigens langer dan een jaar duurt.’

WAS DE OVERSTAP GROOT?

‘We zitten in een nichemarkt en het was redelijk onwaarschijnlijk dat Mustad iemand uit de branche zou vinden voor deze functie. Ik geloof dat alle kandidaten inhoudelijk wel geschikt waren voor de job; ik denk dat de persoonlijke match doorslaggevend was. Een interimmer zei ooit tegen mij: “In elk bedrijf zeggen ze dat in hun branche alles anders is, maar als je ziet met welke problematiek ze zitten, dan lijkt die wel vaak op elkaar.” Dit kan ik onderschrijven. Wat wel een groot verschil is, is hoe het bedrijf er zelf mee omgaat: of degene die ze willen zijn voor hun klanten ook in het DNA van het bedrijf zit. Dat geldt in ieder geval wel voor Mustad. Mustad wil een totaalpakket leveren aan de hoefsmid. Als bedrijf zijn ze dat: servicegericht, gericht op samenwerking en gepassioneerd. Dat maakt een bedrijf krachtig en bijzonder.’