Dick Hordijk: ‘De uitdaging is om mensen mee te krijgen’

De zes kandidaten voor de verkiezing van de Supply Chain Professional 2012 hebben enkele weken geleden allemaal een business case ontvangen. De situatie waarin het fictieve bedrijf Kinoa verkeert, heeft Dick Hordijk van Provimi weten te prikkelen. ‘In deze business case komen een hoop elementen samen die ik herken uit de praktijk van alledag’, vertelt Hordijk.

De business case is opgesteld door BLMC in nauwe samenwerking met Supply Chain Magazine en hoogleraar Jack van der Veen van Nyenrode Business Universiteit. Productiebedrijf Kinoa draait al jaren positief, maar de omzet- en winstcijfers zijn niet meer wat ze geweest zijn. De nieuwe eigenaar van Kinoa, een investeringsmaatschappij, heeft een supply chain directeur aangesteld die weer voor groei moet zorgen.
‘Een herkenbare business case. Een aantal zaken in deze business case speelden ook bij één van de bedrijven waarvoor ik in het verleden heb gewerkt’, aldus Dick Hordijk, operations director EMEA van diervoerderfabrikant Provimi.

Verandermanagement
Dat de business case herkenbaar is, wil niet zeggen dat Hordijk zijn groeiplan voor Kinoa uit zijn mouw schudt.  ‘Het gevaar bestaat dat je als supply chain directeur te snel de doos met technische oplossingen openmaakt. In deze business case zal ook verandermanagement een rol moeten spelen’, aldus Hordijk, die de voorbereidingen in zijn eentje doet, maar nog wel even met een collega heeft overlegd over de business case.
Verandermanagement is iets wat Hordijk ook in de dagelijkse praktijk inzet. ‘Provimi is een bedrijf dat in de afgelopen tien tot twintig jaar door overnames is ontstaan. De afgelopen jaren zijn we gestart om te onderzoeken hoe we meer synergie uit de operatie kunnen halen door bijvoorbeeld fabrieken te integreren. De uitdaging is om mensen daarin mee te krijgen en gemotiveerd te houden. Op papier kun je misschien één miljoen verdienen door fabrieken te integreren, maar dat bedrag kun je gemakkelijk weer verliezen door gebrek aan communicatie tussen verschillende afdelingen of een slecht geïnformeerde salesorganisatie.’

Benchmarken met collega’s
Hordijk kijkt uit naar de voorverkiezing, met name ook naar het assessment. ‘Ik hoop veel op te steken van deze dag. Het is geweldig dat een team van professionals zich een dag lang focust op mij en de andere kandidaten. Leuk is ook het wedstrijdelement. Het is een mooie gelegenheid om mijzelf te benchmarken met collega’s’, vindt Hordijk.
Vier jaar geleden heeft Hordijk voor het laatst een assessment ondergaan. ‘De afgelopen jaren zijn hectisch geweest. Ik ben benieuwd of dat invloed heeft op de uitkomst. Ik ga me in ieder geval niet specifiek voorbereiden op het assessment. Ik zorg alleen dat ik goed uitgeslapen ben en dat ik nog beter Supply Chain Magazine en de andere vakliteratuur lees.’